Češi si našli k technice cestu

Za peníze, které se za rok v Česku utratí na nákup počítačů a programů, by se dalo postavit přes polovinu Temelína. Jen za uplynulý rok totiž firmy, úřady a domácnosti vynaložily na informační technologie zhruba 64 miliard korun. V nákupech počítačů, programů a s tím spojených služeb Češi jasně zastiňují své středoevropské kolegy.

"Česká republika se vzhledem ke své velikosti vyznačuje nejvyššími nákupy i nejvyšší vybaveností výpočetní technikou. Třeba více počítačů se prodá jen v Polsku a Rusku, to jsou ale mnohonásobně větší státy," říká Steven Frantzen, ředitel středoevropské pobočky poradenské firmy IDC.

Na technologické investice se v tuzemsku ročně vydají v přepočtu tři procenta hrubého domácího produktu. Tím se můžeme směle měřit se zeměmi Evropské unie, které na informatiku vydávají kolem 2,5 procenta své celoroční ekonomické produkce.

V absolutních částkách je však západní Evropa stále v nedohlednu. Zatímco na jednoho Čecha ročně připadnou nákupy v ceně asi šesti tisíc korun, za což nelze pořídit ani nový monitor, na Západoevropana vychází asi 23 tisíc korun. To už odpovídá jednomu slušně vybavenému počítači.

Hlavním motorem investic do technologií jsou podle analytiků privatizace klíčových velkých firem a příchod zahraničních investorů. "Tyto příčiny jsou pro celý region společné, patří k nim ještě třeba i reforma státní správy," dodává Frantzen.

Pozadu však nezůstávají ani domácnosti. Podle průzkumu agentury Markent má nyní doma počítač 31 procent rodin, o dvě procenta více než loni. Čtvrtina domácností navíc nákup počítačů plánuje.

"Z nich si jej ale zhruba jen každý třetí koupí během tohoto roku, u ostatních je to spíš dlouhodobější výhled," tvrdí šéf Markentu Jiří Remr.

I v tomto ohledu mají zatím vyspělé ekonomiky navrch. V USA lze počítač nalézt zhruba ve dvou třetinách domovů, v západní Evropě odhadují průzkumy zhruba padesátiprocentní podíl.

"Neustále však roste počet optimistů, pokud jde o využití techniky. Ještě v roce 1995 byl mezi Čechy velmi rozšířený názor, že počítače nebudou hrát významnou roli, a když, tak pouze v podnicích. Tato skupina je nyní podstatně menší a stále se zmenšuje," dodává Remr.

Tento přístup se odráží také v dovednostech, které si už Češi v práci s počítačem osvojili. "Počítačová gramotnost se zvyšuje. Ti, kteří před čtyřmi lety používali počítač jen jako psací stroj, se už nyní přesouvají mezi zkušenější uživatele.

Mezi uživateli už je také stejně mužů jako žen, protože se na počítače přesunuly administrativní práce. To byl ten skok, který ženám pomohl," míní ředitelka marketingové agentury DEMA Bohumíra Jozífková.

,