Češi si na farmářské trhy zvykli, loni tam utratili čtvrt miliardy

  1:00aktualizováno  1:00
Z původního plánu nadšenců jak propojit zemědělce přímo se spotřebiteli se stal po letech stabilní byznys. Nakoupit na farmářský trh zajde i přes vyšší ceny jednou za půl roku 42 procent Čechů.

Podle odhadů Asociace farmářských tržišť utratili Češi loni na trzích 240 milionů korun. „Tržby mírně, ale stabilně rostou,“ říká k tomu šéf asociace Jiří Sedláček.

Podle aktuální studie GfK Shopping Triggers 2015 navštíví jednou za půl roku farmářský trh 42 procent lidí, kteří tam nechají zhruba 5 procent ze svých celkových výdajů za potraviny. Většinou jde o vysokoškolsky vzdělané lidi středního věku s vyššími příjmy, kteří žijí ve městě nad 50 tisíc obyvatel.

„Tito lidé tvrdí, že je na trhy láká především nabídka kvalitního a čerstvého zboží, ochotný personál, nabídka zboží, které se jinde nesežene, a také celkově příjemný pocit z nákupu. Pokud jim na trzích naopak něco vadí, jde především o vysoké ceny, špatnou dostupnost a nevhodnou otevírací dobu,“ uvádí studie.

Tržby sečtené asociací však zdaleka nezahrnují celý trh s takzvanými farmářskými produkty, tedy takovými, kteří se ke spotřebiteli dostanou přímo od výrobce nebo s minimem prostředníků. Autentických trhů, kde farmářské produkty tvoří 90 procent nabídky, jsou v Česku zhruba jen dvě desítky.

Fotogalerie

Celková útrata za farmářské produkty je však výrazně vyšší a je potřeba do ní započítat i prodeje na smíšených tržištích, v kamenných prodejnách a internetový prodej.

Třeba síť prodejen Náš Grunt loni zvýšila tržby z 90 na 150 milionů korun. Konkurenčních prodejny Sklizeno zaznamenaly předloni tržby ve výši 74 milionů korun. Slibně si farmářské potraviny vedou především na internetu. Podle údajů internetového supermarketu Rohlík.cz tvoří až patnáct procent prodejů (více čtěte zde). Segment farmářských potravin proto začíná stále více lákat i protřelé finanční investory.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Michelinské hvězdy zvedají obrat, ale i tlak na restauratéry a kuchaře

Zleva současní držitelé michelinské hvězdy: Radek Kašpárek, Roman Paulus a...

Michelinská hvězda je pro kuchaře nebo restauratéra něco jako Oscar pro herce. Ale není to jen pocta. Ocenění „nakopne“...

V Praze začalo Čínské investiční fórum. Mezi stovkami hostů je i šéf CITIC

Delegace čínského státního konglomerátu CITIC, který převzal investice skupiny...

Na Pražském začala další velká událost, která má propojit český a čínský byznys. Dvoudenní investiční fórum hostí přes...

Po šachu od Marksové opět v útoku. Firma nabízí zakázku šestkrát dráž

Ilustrační snímek

Už pátý ministr práce v řadě se snaží přesoutěžit dodavatele IT systémů na sociální dávky. Vždy to dopadne stejně –...



Najdete na iDNES.cz