Češi si na farmářské trhy zvykli, loni tam utratili čtvrt miliardy

  1:00aktualizováno  1:00
Z původního plánu nadšenců jak propojit zemědělce přímo se spotřebiteli se stal po letech stabilní byznys. Nakoupit na farmářský trh zajde i přes vyšší ceny jednou za půl roku 42 procent Čechů.

Podle odhadů Asociace farmářských tržišť utratili Češi loni na trzích 240 milionů korun. „Tržby mírně, ale stabilně rostou,“ říká k tomu šéf asociace Jiří Sedláček.

Podle aktuální studie GfK Shopping Triggers 2015 navštíví jednou za půl roku farmářský trh 42 procent lidí, kteří tam nechají zhruba 5 procent ze svých celkových výdajů za potraviny. Většinou jde o vysokoškolsky vzdělané lidi středního věku s vyššími příjmy, kteří žijí ve městě nad 50 tisíc obyvatel.

„Tito lidé tvrdí, že je na trhy láká především nabídka kvalitního a čerstvého zboží, ochotný personál, nabídka zboží, které se jinde nesežene, a také celkově příjemný pocit z nákupu. Pokud jim na trzích naopak něco vadí, jde především o vysoké ceny, špatnou dostupnost a nevhodnou otevírací dobu,“ uvádí studie.

Tržby sečtené asociací však zdaleka nezahrnují celý trh s takzvanými farmářskými produkty, tedy takovými, kteří se ke spotřebiteli dostanou přímo od výrobce nebo s minimem prostředníků. Autentických trhů, kde farmářské produkty tvoří 90 procent nabídky, jsou v Česku zhruba jen dvě desítky.

Fotogalerie

Celková útrata za farmářské produkty je však výrazně vyšší a je potřeba do ní započítat i prodeje na smíšených tržištích, v kamenných prodejnách a internetový prodej.

Třeba síť prodejen Náš Grunt loni zvýšila tržby z 90 na 150 milionů korun. Konkurenčních prodejny Sklizeno zaznamenaly předloni tržby ve výši 74 milionů korun. Slibně si farmářské potraviny vedou především na internetu. Podle údajů internetového supermarketu Rohlík.cz tvoří až patnáct procent prodejů (více čtěte zde). Segment farmářských potravin proto začíná stále více lákat i protřelé finanční investory.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Na trhu s knihami se točí miliardy. Nakladatelé se spojují, aby obstáli

Ilustrační snímek

Ještě rok poté, co druhé největší nakladatelství Euromedia Group a jednička mezi knižními sítěmi Luxor oznámily...

Nižší DPH i dotace na obnovu lesů. Stát představil plán boje s kůrovcem

V lesích kolem Jihlavy je poslední měsíce rušno (na snímku práce u Lesnova)....

Ministerstvo zemědělství představilo sérii kroků pro boj s kůrovcem. Očekává se další zhoršování kalamity i mimo...

Vratné PET lahve. Firmy zkoušejí zdokonalit recyklaci plastových obalů

Ilustrační snímek

Evropská směrnice o omezení jednorázových plastů bude zřejmě od členských zemí požadovat, aby do roku 2025 sbíraly 90...

Najdete na iDNES.cz