V pondělí přistálo na Djerbě letadlo s třiceti Čechy, kteří si objednali zájezd u cestovní kanceláře Blue Style. Jan Hrubeš a ostatní cestující ale po setkání s delegátkou pocítili zklamání.
"Ve stánku na letišti v Praze jsme se ptali, jestli mají hlášenu nějakou změnu. Nic. Po příjezdu nám řekli to samé," vypráví Hrubeš. Až od samotné delegátky se dozvěděli, že hotel, který si zaplatili, je plný. Zřejmě ale nejde o náhodu.
"Stalo se mi to už loni," sdělil serveru iDNES.cz Hrubeš. Také další lidé, s nimiž přicestoval, mají prý podobou zkušenost. Jednomu z Čechů agentura změnila místo pobytu celkem třikrát. Dvakrát ještě před odletem a potřetí po příletu na dovolenou.
Teď je zhruba osm rodin ubytováno v hotelu Melia Palm Azur. "Je to hotel stejné kategorie, klienti dostali minimálně stejnou úroveň služeb," brání se mluvčí Blue Style Martin Slaný.
Horší pláž poškozuje děti
Účastníci zájezdu s ním ale nesouhlasí. Měli na Djerbě sezení s delegátkou, kde si stěžovali. Například jim vadí, že na pláži u nového hotelu je kamenitý vstup do moře, což nevyhovuje malým dětem. Řada lidí si původní hotel vybrala právě kvůli nim.
"Vůbec nesplnili podmínky rodin, které s sebou mají děti," řekla paní Hrubešová. Sama má dvě děti. Hotel Palm Azur byl jedinou alternativou, kterou jim delegátka nabídla. Situaci vysvětlila tím, že hotel poskytl jejich rezervace jiné cestovní kanceláři.
Na zahraničních stránkách jsou u hotelu Melia Palm Azur uvedeny 4 hvězdičky, katalog internetových stránek Blue Style uvádí o půl hvězdičky více. V podobných případech, jako se stal Čechům na Djerbě, nesmějí cestovní kanceláře ubytovat klienty do zařízení nižší kategorie, jinak porušují zákon.
Problémová agentura
Blue Style je na "indexu" Sdružení obrany spotřebitelů. "Je to cestovka, na kterou máme nejvíce stížností," říká mluvčí této instituce Ivana Picková. Celkem jich je 18, většina z nich za poslední dobu. Některé klienty ubytovala agentura 40 kilometrů od požadovaného místa, jiným změnu oznámila v den odletu.
Sdružení zatím tyto přestupky s cestovní kanceláří Blue Style nebude řešit. "Kdyby zde byly dejme tomu dvě takové skupiny, dva takové zájezdy, tak to už by byla chvíle, kdy bychom do toho mohli vstoupit," dodává Picková.
Sdružení obrany spotřebitelů poškozeným radí, jak uplatnit reklamace a stížnosti podle občanského zákoníku. Vstupovat do sporu ale nesmí, pokud nejde o systematické protiprávní jednání. Muselo by se sejít více podnětů najednou.
"Cestovka se nesmí spokojit s tím, že přesune klienta do jiného hotelu a pak už se na něj vykašle. Musí se vrátit k podmínkám, které má sjednané s klientem ve smlouvě," sdělil mluvčí Asociace cestovních kanceláří Tomio Okamura. Dodal, že Asociace CK v loňském roce odmítla členství cestovní kanceláře Blue Style. Důvody nechtěl prozradit.
Overbooking, aneb máme plno
I Okamura přiznává, že problémy s ubytovacími kapacitami mohou nastat. "Nesmí se ale stát pravidlem, že jsou klienti ubytováni v jiném hotelu, než si zaplatili," říká.
Takzvaný overbooking, zajištění počtu rezervací nad rámec ubytovacích možností, používají i některé pražské hotely (až 120 procent nad své kapacity). Objednávky přijímají dlouho předem a potom spoléhají na stornování části rezervací. Když to nevyjde, musí hosty přesunout jinam. "Overbooking nemůže a nesmí být běžnou praxí," řekl Okamura.
Mluvčí Blue Style Martin Slaný tvrdí, že chyba vznikla na straně hotelu. Kancelář si na jejich postup bude stěžovat. "Máme v hotelu s velkým předstihem předplaceny pokoje a nemáme žádné informace o tom, že by nám je nechtěl poskytnout," dodal. O případu skupiny Čechů, která je na Djerbě, nevěděl, případ ale potvrdil zpětně.