Zákazníci si obchod vybírají hlavně podle toho, jak daleko je od domova a co nabízí. Ilustrační foto

Zákazníci si obchod vybírají hlavně podle toho, jak daleko je od domova a co nabízí. Ilustrační foto | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Češi spoléhají na láci, ceny si nepamatují

  • 48
Kolik stojí litr mléka? A chleba? Celých 58 procent z tisícovky dotázaných dospělých nezná z hlavy ceny zboží, pro které chodí do samoobsluhy. Ti v průzkumu pro ACNielsen na otázku, zda znají cenu výrobků, které často nakupují, odpověděli záporně alespoň s tím, že 44 procent pozná, když se cena změní.

Čtrnáct procent lidí však ani to ne. Češi v tomto ohledu vynikají nad Poláky, Slováky i Maďary, kde mají lidé přehled o cenách daleko vyšší a jen nepatrné procento zákazníků si je nepamatuje a cenovek si nevšímá.

"Může to být tím, že jsou Češi bohatší," uvedl David Vacl z ACNielsen při prezentaci průzkumu o nákupních trendech, který dělá agentura ve třiceti zemích. Podle něj možná Češi sledují ceny méně než ostatní země proto, že obrovská konkurence nutí všechny řetězce jít s cenou dolů a na to lidé už i spoléhají.

"Není tu řetězec, který by prohlašoval – my jsme drazí," podotkl.

Přesto existují průzkumy dělané na zakázku jednotlivých řetězců, z nichž se dovídají, kdo má nálepku drahého obchodu. Ten se pak snaží takové pověsti zbavit za každou cenu.

Například francouzský Carrefour (na odchodu) nebo britské Tesco masivně propagují, že mají i levné vlastní značky. Tesco také srovnává cenu svého zboží v inzerátech s cenou v Kauflandu.

Boj o místo na trhu je v Česku v rámci střední Evropy nejostřejší. Je zde nejhustší pokrytí hypermarketů (obchod větší než 2500 metrů čtverečních). Už teď jich je přes dvě stě, to je dvacet na milion obyvatel.

Diskontů nebo supermarketů je v Česku dvojnásobek. Toto číslo však ještě zaostává za západní Evropou, ale tam se v nákupech točí i větší peníze, takže se větší počet obchodů vyplatí.

Naopak v Česku už (měřeno na metry čtvereční) výnosy obchodníků začínají klesat. I proto už někteří své obchody zavřeli nebo prodali jako Julius Meinl nebo Edeca. A Carrefour by se měl změnit na Tesco.

Obchod u nosu je ten pravý
Zákazníci si podle průzkumu obchod vybírají hlavně podle toho, jak daleko je od domova a co nabízí. To je ještě důležitější než nízká cena nebo dobrá obsluha, tvrdí agentura, která také podrobně sleduje, co si lidé ve všech řetězcích kupují.

Z průzkumu plyne, že Češi nejsou příliš závislí na značkách s výjimkou piva. Když si zákazník nenajde své pivo, jde jinam. Celkem však v Česku slaví úspěch neznámé privátní značky řetězců, a to i navzdory kvalitě.

"Češi se neostýchají privátní značku koupit, nemá tady problém s image," naznačil Vacl.

Nový trend vznikl u kosmetického zboží. Zatímco dříve jen tři procenta lidí chodila pro šampony do drogerií, teď už je to třetina. Drogistické řetězce totiž vloni otevíraly obchod za obchodem.