Češi stále častěji cestují na dluh

  1:00aktualizováno  1:00
Dovolená v zahraničí je pro Čechy čím dál dostupnější. Na cesty se už běžně vydávají i rodiny, které si na ně nedokážou během roku našetřit. Dnes už si mohou koupit dovolenou na dluh - stejně jako pračky, televize nebo jiné věci do bytu.
Dovolená (c) profimedia.cz/corbis

Dovolená (c) profimedia.cz/corbis | foto: Profimedia.cz

"Úvěry na dovolenou nabízíme od loňska a zájem o ně pořád roste," říká Jana Skalová ze splátkové firmy Cetelem.

"Ve splátkovém prodeji sice pořád vede elektronika a nábytek, ale poptávka po úvěrování dovolené znatelně stoupá a my tam s dalším růstem určitě počítáme," dodává Iva Chaloupková z GE Money Multiservis.

Dovolená na splátky není na českém trhu úplnou novinkou. Loni cestovní kancelář Fischer ve spolupráci s Cetelem spustila na tento produkt masivní reklamní kampaň a poptávka šla prudce nahoru.

Letos už mají podobnou nabídku ve svých katalozích všechny větší cestovky. Vyřízení úvěru na dovolenou je otázkou několika hodin, takže si lidé běžně kupují i zájezdy typu last minute.

"Hodně se na splátky kupují právě levnější zájezdy. Je znát, že díky této nabídce začali cestovat i lidé s nižšími příjmy, kteří na to dřív nedokázali našetřit," podotýká mluvčí cestovní kanceláře Fischer Daniel Plovajko.

"Zatím se u nás na splátky prodává sice jen zlomek - tedy asi pět až sedm procent zájezdů - ale rychle to roste. Odhaduji, že proti loňsku až o třicet procent," dodává Plovajko. Také obchodní ředitel Vítkovice Tours Libor Šugárek předpokládá vzestup splátkového prodeje.

"Posuzuji to i podle vývoje na Slovensku, kde objem úvěrů na dovolené dosahuje už desítek milionů korun. U nás je to mnohem méně, ale růst je znatelný a čekám, že na splátky si Češi zvyknou stejně jako Slováci," říká.

Obvykle se jezdí do Středomoří za 30 tisíc
Podle Jany Skalové z Cetelem si lidé nejčastěji berou na splátky zájezdy v ceně 25 až 30 tisíc korun, obvykle do Středomoří. Typickým klientem je partnerská dvojice nebo tříčlenná rodina.

Z produktů, jež cestovky nabízejí, má největší úspěch "dovolená zdarma", kdy zákazník před cestou buď neplatí nic, nebo složí jen minimální zálohu a teprve po návratu z cesty zájezd v několika málo splátkách zaplatí bez cenového navýšení.

Rostoucí zájem o dovolené na splátky odpovídá celkovému trendu zadlužování českých domácností, jejichž dluhy rostou pravidelně každý měsíc skoro o třetinu ve srovnání s předchozím rokem. Koncem května dosáhly víc než 340 miliard korun a každá rodina v zemi průměrně dluží už 86 tisíc korun.

Ačkoliv splátkové firmy tvrdí, že Češi zatím nemají se splácením dluhů za spotřební zboží vážnější potíže, sílí signály, že některé domácnosti se s dluhy vyrovnávají špatně.

"Půjčky jsou tak dostupné a lidé podléhají reklamě, že si často půjčují, i když nemají na splácení. Své problémy pak začnou řešit až v momentě, kdy jim hrozí exekuce," říká Kateřina Krčmářová z Karviné, která donedávna pracovala jako konzultantka občanské poradny, na niž se obracejí desítky lidí neschopných řešit své dluhy.

Dovolená je přesně tím typem zboží krátkodobé spotřeby, před jehož nákupem na dluh odborníci varují.

"Lidé ale mají spíš problémy se splátkami na spotřební zboží. S rodinou, kterou by ničily splátky dovolené, jsem se zatím nesetkala," podotýká Kateřina Krčmářová.

Autoři:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Dámská a pánská volenka za 100 tisíc. Sezona tanečních startuje

Taneční pro mládež v tak masovém měřítku jsou unikát, který má obdoby jen na...

Kdo z absolventů tanečních by si nepamatoval, jak při střídavé mazurce vyzkoušel hned několik tanečních partnerů? Pro...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Další z rubriky

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Benzin míří k 35 korunám za litr, nafta během týdne zdražila o padesátník

Ilustrační snímek

Už více než rok se cena benzinu v Česku nedostala pod 30 korun za litr, naposledy byla jeho průměrná cena levnější v...

Zájem o životní pojistky přidusili lovci provizí. Teď se produkt vrací

Ilustrační snímek

Zájem o životní pojištění dlouhodobě klesá, a to zejména kvůli nejasným smluvním podmínkám a poradcům, jejichž hlavní...



Najdete na iDNES.cz