"O sedm set korun stoupla i průměrná cena zájezdu," uvedl mluvčí asociace Tomio Okamura.
Cestovky letos v Česku prodaly zatím 2,1 milionu zájezdů do zahraničí, na dovolenou do ciziny tak s nimi vyjel zhruba každý pátý. Češi ve svých návycích při cestování pomalu dohánějí sousední Němce: dopřávají si dražší dovolené, vybírají si hotely s více hvězdičkami a se službami all inclusive, cestují i do vzdálenějších míst.
A také si dovolenou vybírají častěji na internetu: řadě velkých portálů prodávajících najednou zájezdy několika desítek cestovek stouply tržby v řádu desítek procent. "Zhruba každý pátý zájezd se už prodá přes internet," podotkl Okamura.
"Mají sílu hlavně ve vyhledávání pobytových zájezdů," dodal Jan Papež, mluvčí Asociace cestovních kanceláří. Ten odhaduje, že jejich počet se v budoucnu zmenší a zůstane pět největších hráčů.
Největší z nich, Invia, letos podle mluvčího Michala Tůmy zvýšila své tržby o 29 procent. Invia chce do konce roku zavést i to, k čemu se cestovky dosud nemají: ukazovat zákazníkům konečnou cenu od chvíle, kdy si zájezdy vybírají. Podobné plány měly i některé velké cestovky, nakonec však od takových zásadních změn ustoupily.
"Vzhledem k doposud nevyjasněným změnám, které příslušný zákon, resp. jeho novelu teprve čekají, zatím zůstáváme u praxe publikování ceny zájezdu rozložené na základní cenu a letištní poplatky," uvedl šéf Firo Tour Roman Fisek.
I přes úspěšnou sezonu se dostaly některé cestovky do potíží a zkrachovaly, největší byl pád CK I’m Travelling. "Můj osobní názor je, že příští rok další středně velká cestovka ještě skončí," dodal Papež.
Češi nejčastěji jezdí do Chorvatska, následovaného Slovenskem, Itálií, Řeckem a Rakouskem. Velký přírůstek zaznamenávají Egypt a Tunisko, zejména v době mimo sezonu. Důvodem je příznivé klima i ceny.
"Egypt a Tunisko určitě ještě porostou, poptávka po těchto zemích není nasycená," odhaduje Okamura. Rychle stoupá zájem o exotické dovolené, letos by měly stoupnout počty lidí mířících za teplem v zimě o třicet procent a přesáhnout sto tisíc.
"Je to ovlivněno tím, kam se z Prahy přímo létá, letos hodně přibylo přímých charterových linek," vysvětlil Papež. Cestovky povzbudila předchozí úspěšná sezona a v exotice výrazně zvýšily nabídku.
"Například první let do Dominikánské republiky byl loni až před Vánocemi, letos první rotace startuje už v listopadu," podotkl Papež. Žebříčku nejžádanějších destinací vévodí Thajsko, kam loni jelo 25 tisíc Čechů. S velkým odstupem zůstává Kuba a Dominikánská republika.
Čím dřív, tím líp
Cestovní kanceláře začínají také prodávat zájezdy na další sezonu s čím dál větším předstihem. Klienty lákají na slevy za včasný nákup dlouho dopředu. Například CK Fischer vydala katalogy už v půlce října.
"Na první moment si koupí zájezd až čtyřicet procent klientů," odhaduje mluvčí Daniel Plovajko. Loni si podle něj takto dovolenou koupila zhruba třetina cestujících.
S rostoucí chutí Čechů cestovat přibývají i karamboly v cizině. Podle Václava Bálka z České pojišťovny sice v létě řešili o dvě stě pojistných událostí méně, přibylo však mrtvých.
"Častěji se objevují náhlá úmrtí na pláži nebo při plavání, případně po vystoupení z vody," dodal Bálek. Pojišťovna musela řešit například vraždu českého mladíka na Korsice nebo těžké zranění turistky v Namibii, které odlétlo kolo z půjčeného auta na safari.