Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi v lednu utratili více za potraviny, prodeje aut se propadly

  9:04aktualizováno  10:36
Tržby obchodníků v lednu klesly o 3,3 procenta. Největší vliv na to měly prodeje aut, které se propadly o téměř 15 procent. Naopak prodej potravin, spotřebního zboží a pohonných hmot mírně rostl.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Radek Miča, MAFRA

Hospodářský útlum zatím obchodníkům ukrojil menší část tržeb, než se čekalo. Trh počítal s propadem až o 3,8 procenta.

Čísla ukazují, že Češi se zatím nijak neomezují ve spotřebě potravin nebo alkoholu. Více peněz vydali také za léky nebo drogerii.

"Lednové výsledky maloobchodu (bez prodeje a oprav aut) potvrzují, že běžná spotřeba domácností bude brzdit pokles ekonomiky," uvedla analytička Raiffeisenbank Helena Horská.

Jak si vedl maloobchod v lednu

Celkové tržby klesly celkem o 3,3 procenta. Prodej potravin, běžného spotřebního zboží a pohonných hmot vzrostl o 2,3 procenta.

Prodej luxusního zboží, mezi které se počítají i auta, klesl o 11 procent. Samotný prodej automobilů se propadl o téměř 15 procent. 

To ilustrují například příjmy supermarketů a hypermarketů, kterým v lednu rosty tržby nejvíc od května 2008. Prodeje drogérií a lékáren byly nejvyšší od září loňského roku.

"Vysvětlením může být poměrně rychlý růst mezd v závěru loňského roku. Zde se projevil příznivý vliv zavedení stropů na sociální pojistné a ‚optimalizace‘ výplaty odměn a bonusů," uvedl analytik Patria David Marek.

Naopak výdaje za luxusní zboží, tedy i aut, dál výrazně klesají. Prodejci aut v lednu utržili o téměř 15 procent méně, klesly i příjmy z oprav. Pokles motoristického segmentu se tak dál prudce prohlubuje.

Mírně klesly také tržby z prodeje elektrospotřebičů a dalšího vybavení domácností, což pociťují i společnosti poskytující splátkový prodej.

"Stejně jako klesaly tržby maloobchodníkům v těchto sektorech, ukazuje pokles i naše statistika týkající se splátkového prodeje – jak v objemu poskytnutých úvěrů, tak v počtu nových smluv," uvedl obchodní ředitel společnosti Home Credit Vojtěch Ščevík.

"Pokles tržeb v maloobchodu v tomto sektoru si vysvětlujeme odložením investic do věcí do domácnosti, u úvěrů pak opatrnějším přístupem k úvěrům a současně naším důslednějším prověřováním klienta a jeho schopnosti úvěr splácet," dodal.

"Letos očekáváme pokles celkových tržeb včetně prodeje aut o jedno procento. Celková spotřeba domácností zahrnující i výdaje za různé druhy služeb zůstane těsně nad nulou a bude tak brzdit spolu se spotřebou vlády pokles české ekonomiky," dodala Horská.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.