"Firmy si mohou v dnešní ekonomické situaci dovolit více cestovat. Možnost létat se díky nižším cenám dostala i ke skupinám obyvatelstva, které v minulosti leteckou dopravu nevyužívaly," vysvětluje Josef Trejbal ze společnosti Asiana.
Mění se přitom nejen návyky Čechů při cestách, ale i trh prodejců letenek. Největší agentury získávají čím dál větší podíl na úkor středních a menších.
"Malí prodejci klesají, pravděpodobně vymizí přirozenou cestou," míní Radim Jančura ze Student Agency. Jeho firma je společně s dceřiným Orbixem největší na českém trhu s tržbami za letenky přes 1,4 miliardy korun.
Jen za samotné letenky loni Češi utratili 7,98 miliardy korun, o jedenáct procent více než před rokem. Další zhruba dvě miliardy zaplatili na letištních a dalších poplatcích.
"Je to velmi zdravý růst," říká zástupce IATA v České republice Manfred Blondeel.
Ceny letenek loni klesly o šest procent
Češi si podle údajů koupili více než tři čtvrtě milionu letenek. Jejich množství narostlo ještě rychleji než samotný obrat firem: cena letenek totiž hlavně díky konkurenci klesá, loni v průměru o šest procent na 10 423 korun.
Úplná čísla o tom, jak Češi loni létali, neexistují. Ve statistikách chybí například nízkonákladoví dopravci, jejichž služby z Prahy využívá čtvrtina všech cestujících. Prodejci odhadují jejich podíl na celkovém obratu na deset až dvacet procent. Kromě toho v celkovém počtu chybí letenky prodávané přímo dopravci.
Ceny letenek klesají hlavně díky větší konkurenci. Ta přinutila i klasické dopravce výrazně snižovat ceny a nabízet let často levněji než nízkonákladové aerolinky. Tam, kde úředníci konkurenci stále omezují, mají dopravci možnost držet cenu letenky vysoko.
Pro srovnání: za stejně dlouhý přímý let z Prahy do Dublinu zaplatí zákazník téměř čtyřikrát méně než za nejlevnější spoj z Prahy do Moskvy. Na této lince totiž mohou létat jen ČSA a Aeroflot, do Dublinu kdokoliv.
Ceny letenek klesají i o více než šest procent, zejména firmy totiž často posílají své zaměstnance do dražších obchodních tříd v letadle – to žene průměrnou cenu prodaných letenek výš. Někdy jde o astronomické sumy: společnost Asiana například loni prodala letenku za 360 tisíc. Podle Trejbala šlo o lety po několika afrických městech s více dopravci v obchodní třídě.
Letenkový byznys čeká letos od 1. června zásadní změna, prodejci budou všechny letenky vydávat jenom elektronicky. Na konci loňského roku u nás takto bylo vydáno 83,49 % všech letenek.
"Čeští prodejci budou muset vyvinout mimořádné úsilí, aby splnili cíl dostat se na sto procent," podotkl Blondeel.
. Rozlétaní ČešiPřes prodejní systémy organizace IATA se loni prodaly letenky za osm miliard korun bez poplatků, dalších 800 milionů až 1,5 miliardy utratili Češi u nízkonákladových společností. Meziročně jde o růst přes 11 %. První místo podle obratu obsadila Student Agency následovaná Asianou, CWT, Orbix a HRG. |
MF DNES má k dispozici i silně utajovanou tabulku o prodejích jednotlivých agentur. Z té vyplývá, že posílily hlavně velké agentury. Například Student Agency zvýšila obrat o více než třetinu a prvních pět největších prodejců se loni dostalo k téměř dvěma pětinám všech prodaných letenek.
"Myslím, že krachů moc nebude, spíše se některé firmy sloučí nebo je koupí někdo ze zahraničí," míní Pavel Němec ze společnosti HRG. Ta se zaměřuje na klienty, kteří za letenky v Česku u nás utrácejí nejvíce: firemní zákazníky tvořící až osmdesát procent tržeb za letenky.
Na tyto klienty se zaměřují i pobočky mezinárodních leteckých sítí, o kterých laik většinou ani netuší, že existují. Přitom patří mezi největší hráče na letenkovém trhu.
Na rozdíl od těchto firem, které si v závislosti na prodeji u aerolinek vyhádají speciální odměny či provize, žijí prodejci letenek hlavně z poplatků za vystavení letenky, konkurenční boj jejich cenu podstatně snížil. Někteří velcí zákazníci dokonce za vystavení letenky ani neplatí.
Agentury očekávají velký růst zájmu hlavně u individuálních cestovatelů. "Lidé se naučili létat individuálně třeba do Thajska a dalších exotických destinací," podotkl Jančura.
Ten se loni "proslavil" i svým sporem s hlavním konkurentem v letenkách, společností Asiana. Po majiteli Asiany Alexandru Litvinovi žádal stažení označení, že jsou mezi letenkami jedničkou, a kvůli tomu vstoupil i na autobusovou linku z Prahy do Karlových Varů, kde Litvin provozuje také autobusy.
Jančura si letos od IATA nechal dokonce vystavit potvrzení o tom, kolik letenek prodal. Litvin však odmítá, že by si podobné potvrzení, které by definitivně ukázalo, kdo je největší, nechal také vystavit.
"Nechystáme se o nic takového žádat. S nekalou konkurencí se neporovnáváme. Pracuje se nám dobře, prosperujeme," uvedl Litvin.