Hlavní podíl na trhu přitom měly hypermarkety, supermarkety a diskontní prodejny.
Mezi pětici obchodních řetězců, ve kterých lidé loni utráceli nejvíce, patří podle žebříčku analytické firmy Incoma Research společnosti Makro, Ahold (Albert, Hypernova), Schwarz (Kaufland, Lidl), Rewe (Penny Market, Billa) a Tesco.
Neplaťte za nákupy víc, než musíte!Víte, že na internetu vám poradí, kde každý den nakoupíte nejvýhodněji? Na portálu AkčníCeny.cz |
Desítka největších tuzemských obchodních řetězců v loňském roce po několika letech útlumu téměř zdvojnásobila tempo růstu tržeb. Obrat těchto prodejen meziročně vzrostl o 20,1 miliardy na 221,5 miliardy korun.
Na celkových tržbách padesáti největších obchodníků se tak tato desítka obchodních řetězců loni podílela 69 procenty, což bylo o procento více než v roce 2003.
Loni na tuzemském trhu posílily pozici hypermarkety, jejichž podíl na obratu 50 největších obchodníků vzrostl už na 44 procent. Výrazně se zvýšil také podíl dravých diskontních prodejen, a to na 15 procent. Supermarkety vykázaly pokles.
„Diskontní formáty a hypermarkety si udrží iniciativu i nadále. Hypermarkety však brzy narazí na bariéru expanze, protože množství lokalit, kde mohou stavět, je omezené,“ uvedl v časopise Moderní obchod Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.
Ostatní typy potravinářských prodejen včetně supermarketů se podle něj budou muset více zaměřit na rychlý a pohodlný nákup, kvalitu čerstvých potravin či příjemnou a kvalifikovanou obsluhu.
„Konkurence pouze cenou a šířkou sortimentu je pro střední segment potravinářského obchodu dlouhodobě neudržitelná,“ podotkl Skála.