Češi žalují VW kvůli podvodu s emisemi. Odpovídal právní Kuboň

Vedoucí společník advokátní kanceláře KLB Legal David Kuboň zastupuje Čechy,...
velikost textu:
vydáno 5.10.2015 9:55
Desítky českých majitelů aut už s právníky chystají žaloby na automobilku Volkswagen. Věří ve vysoké odškodnění. Máte vůz německé automobily VW nebo vás zajímá emisní skandál Volkswagen z právního hlediska? Čtenářům odpovídal JUDr. David Kuboň.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 5. října 2015 do 10:43

OTÁZKA: Dobrý den, Stále se mluví o množství spalin a spotřebě či o chování vozu s uvedeným SW proti emisím nebo bez něho. Není ale problém někde jinde? Uvedený SW byl použit pro homologaci uvedených vozů, jinak by touto procedurou neprošly. Tudíž jde o to, že takto vyrobené vozy se vlastně nesměly prodávat a VW to udělal úmyslně, tudíž jde o nekalou obchodní praktiku a každý, kdo vlastní uvedený vůz by měl mít nárok na vrácení takto falešně homologovaného vozu a měl by mít nárok na odstoupení od kupní smlouvy v celém rozsahu?! Co vy si o tom myslíte? Jde sice o cca 12 mil. Aut, ale ty by se opravdu bez zfalšované homologace nemohly prodávat. Koneckonců v současnosti některé státy prodej jejich naftových vozů dočasně zastavily… Díky, Ondra Přemysl Ondra
Vedoucí společník advokátní kanceláře KLB Legal David Kuboň zastupuje Čechy,... David Kuboň: Dobrý den, souhlasím s Vámi, že se VW dopustila mimo jiné nekalých obchodních praktik. Nárok na odstoupení od smlouvy však vzniká v případě podstatného porušení smlouvy vůči prodejci, nikoliv výrobci (VW). 5.10.2015 10:02
OTÁZKA: Dobrý den, bazary opakovaně potvrzují, že "dieselgate" nijak neovlivnila ceny ojetých aut dotčených typů. O jaké škodě se tedy vůbec hovoří? Že pro českého zákazníka je hodnota skutečných (ale i "papírových") emisí vesměs zcela nezajímavá (bezcenná), je také známá věc a hodně lidí by si rádo koupilo auto bez EURO X, kdyby bylo o pár tisíc levnější. Pavel Obdržálek
Vedoucí společník advokátní kanceláře KLB Legal David Kuboň zastupuje Čechy,... David Kuboň: Je pravda, že dieselgate skutečně prozatím neovlivnila ceny ojetých aut skupiny VW v ČR. Dle informací našich spolupracujících advokátů ze zahraničí lze však tento trend již sledovat v zemích jako Itálie, Francie nebo Španělsko. Domníváme se, že pokud bude možné koupit levnější ojetá auta u našich sousedů, nelze vyloučit snížení cen dotčených vozů i u nás. 5.10.2015 10:07
OTÁZKA: Má cenu do Evropy zavádět americké móresy, kdy se zákazník soudí s výrobcem mikrovlnky, protože v návodu nebylo napsáno, že se v ní nemají sušit kočky? Že auta nemají při normální jízdě spotřebu a emise takové, jako při homologačním testu, to ví každý s IQ nad 70. Pavel Obdržálek
Vedoucí společník advokátní kanceláře KLB Legal David Kuboň zastupuje Čechy,... David Kuboň: VW vypustilo minimálně 250 tis. tun (podle některých odhadů téměř 1 mio. tun) nadlimitního množství oxidů dusíku. Ty jsou součástí zplodin motoru, které jsou prokazatelně karcinogenní. Vědomý emisní podvod VW lze přirovnat k falšování účetnictví a zatajování hospodářských výsledků společností Enron. Podvod VW považuje za zásadní nejen USA, ale celá západní Evropa, včetně Německa. 5.10.2015 10:10
OTÁZKA: Sleduji causu od začátku, a pochopil jsem, že motory při standartizovaném testu emisní normy plní. A z druhé strany - plnění emisních norem se dá prokazatelně ověřit právě jen standartizovaným testem (normou) která je uvedena v popisu výrobku - vozidla. Kde je tedy rozpor, existuje snad v té EN normě pojem "běžné užívání/provoz"? Pavel Obdržálek
Vedoucí společník advokátní kanceláře KLB Legal David Kuboň zastupuje Čechy,... David Kuboň: Hlavní problém spočívá v instalaci podvodného softwaru. Ve skupině VW musely o plánu, vývoji, testování, instalaci a několikaletém tutlání vědět stovky lidí, včetně nejvyššího vedení. Rozhodnutí o podvodném software padlo v letech 2005 – 2006. Pokud o tom představenstvo a dozorčí rada nevěděli, tak ve VW zcela selhal kontrolní systém. 5.10.2015 10:14
OTÁZKA: Dobrý den, měl bych dotaz, zda lze použití sw na ovlivňování emisí při testech lze považovat za trestný čin podvodu? Jaká je možnost majitele motoru s daným softwarem, konkrétně 2.0 TDI CR/103 kW, abych dosáhl odškodnění za uvedení v omyl ohledně emisí, pokud tedy informace byly nesprávné. Děkuji. Jan Libich
Vedoucí společník advokátní kanceláře KLB Legal David Kuboň zastupuje Čechy,... David Kuboň: Státní zastupitelství v Braunschweig již zahájilo trestní stíhání Martina Winterkorna, bývalého CEO VW. Pařížská prokuratura vyšetřuje podezření z podvodu. Dle mého právního názoru bude dovozena trestněprávní odpovědnost konkrétních fyzických osob. Pokud se jedná o jednotlivé právní nároky, které budeme uplatňovat, jedná se zejména o přiměřené zadostiučinění z titulu nekalé soutěže a jednání v rozporu s dobrými mravy, nárok na vydání bezdůvodného obohacení VW z titulu nepoctivého jednání a nemajetkovou újmu z titulu nekalých obchodních praktik. Skutečnou majetkovou újmu prozatím neumíme vyčíslit. Čekáme na technické řešení problému, na kterém VW v současné době intenzivně pracuje. 5.10.2015 10:21
OTÁZKA: Dobry den. Rad bych vysoudil na VW nejake penize. Muzete mi, prosim, doporucit jake auto si mam koupit a ktery advokat by me mel zastupovat ? Dekuji. Jaroslav Tachovsky
Vedoucí společník advokátní kanceláře KLB Legal David Kuboň zastupuje Čechy,... David Kuboň: Dobrý den, na tuto otázku opravdu neumím odpovědět. 5.10.2015 10:22
OTÁZKA: Dobrý den, není vám to trapné? Nepřipadá mi, že bych se nedokázal ozvat, když se mi děje nějaké příkoří, ale tady bych se hanbou propad. Karel Erben
Vedoucí společník advokátní kanceláře KLB Legal David Kuboň zastupuje Čechy,... David Kuboň: Česká společnost má tendenci bagatelizovat podvody. Bývalý předseda představenstva Škoda Auto uvedl, že hlavní viník skandálu VW je Evropská komise. Nelze tvrdit, že podvádět je normální, protože to dělají všichni nebo protože právní předpis je špatný nebo protože by jakákoliv akce proti VW poškodila českou ekonomiku. Ale chápu Váš pocit, že Vám osobně žádné příkoří nevzniklo. V této souvislosti si jen dovolím odkázat na férový přístup VW, jehož nové vedení prohlásilo: Wir übernehmen die volle Verantwortung und auch die Kosten für die notwendigen Maßnahmen.“ Volně přeloženo, VW přebírá za skandál plnou odpovědnost a uhradí veškeré nezbytné náklady. 5.10.2015 10:26
OTÁZKA: Bude mít pro vlastníka vozu nějaké následky, pokud do servisu nepojede? Jakákoliv "oprava", která by emise dostala do limitních hodnot, by přece znamenala buď kompletní přestavbu auta (a to VW jistě dělat nebude), nebo SW úpravu pro drastické snížení výkonu a dynamiky provozu. A to asi bude chtít málokdo. Pavel Obdržálek
Vedoucí společník advokátní kanceláře KLB Legal David Kuboň zastupuje Čechy,... David Kuboň: V současné době nejsem schopen předjímat. Skutečně doporučuji vyčkat na technické řešení, které VW jistě brzy nabídne. 5.10.2015 10:28
OTÁZKA: Dobrý den, řada postižených automobilů je starších 2 let - jak máte vyřešené uplynutí reklamační lhůty? Jak budete uplatňovat nároky z vad po dealerovi, který o chybě v softwaru nemohl vědět? Díky Šeda Pavel Šeda
Vedoucí společník advokátní kanceláře KLB Legal David Kuboň zastupuje Čechy,... David Kuboň: Dle našeho právního názoru nebude podle českého práva možné uplatňovat nárok na slevu vůči dealerům u aut starších 2 let. Nepředpokládám totiž, že by o skryté vadě dealer věděl. V současné době hledáme cesty v zahraniční právní úpravě, zejména německé, jak tento nárok uplatnit přímo vůči výrobci. 5.10.2015 10:31
OTÁZKA: Proč jste se rozhodl k On-Line rozhovoru zrovna na iDnesu. Nemáte obavy, že Vám budou odpovědi CENZUROVÁNY, případně vymazány, protože psát pravdu na iDnesu se v poslední době nevyplácí. Lubomír Janota
Vedoucí společník advokátní kanceláře KLB Legal David Kuboň zastupuje Čechy,... David Kuboň: Byl jsem redakcí iDnes osloven a žádosti vyhověl. Osobně nemám žádnou negativní zkušenost, pokud se jednalo o má minulá mediální vystoupení v MF Dnes ani iDnes. Pevně věřím, že ani dnes nebude nic mazáno. :) 5.10.2015 10:34
OTÁZKA: Dobrý den, nemyslíte si, že když akcionáři žalují VW, tak je to tak trochu absurdní? Není to tak, že žalují sami sebe? A navíc, když tím pošlou VW více ke dnu, tak o tu svou investici přijdou stejně, ne? Co si o tom myslíte? Děkuji. Michael Flendr
Vedoucí společník advokátní kanceláře KLB Legal David Kuboň zastupuje Čechy,... David Kuboň: Pokud odhlédnu od majoritních akcionářů (rodiny Porsche and Piëch), kteří mají zpravidla přístup k vnitřním informacím a automobilky považují za své rodinné stříbro, mám za to, že minoritní akcionáři byli postupem managementu zjevně poškozeni. Buď selhalo nejvyšší vedení nebo kontrolní systém. Majetková újma se vypočítá buď ke dni prodeje akcií nebo ke dni vydání soudního rozhodnutí. Měli by tedy být plně odškodněni, bez ohledu na další pokles hodnoty akcií VW. 5.10.2015 10:45
OTÁZKA: Ano, máme smlouvu s prodejci , ale ten prodával auto, které od výrobce vlivel zfalšovaných podkladů se prodávat nemělo. To znamená, že celý prodej v řetězci výrobce - dealer - kupující vůbec neměl nastat. Podobné věci přeci řeší běžne ČOI např u dětských kočárků, kde se falšují homologační osvědčení CE a pak dává pokyn, že kdo si uvedený výrobek zakoupil , nesmí ho používat a má nárok na vrácení zboží prodejci a též nárok na vrácení peněz. A toto je přeci ten samý případ!? Nebo se mýlím? On Ondra
Vedoucí společník advokátní kanceláře KLB Legal David Kuboň zastupuje Čechy,... David Kuboň: U skrytých vad platí dvouletá lhůta vůči prodejci, pokud se jedná o jejich uplatnění. Tato lhůta neplatí v případě, kdy prodejce o vadě věděl. Toto zřejmě nebude možné prokázat. 5.10.2015 10:47
OTÁZKA: Dobrý den, pane doktore, nepřijde Vám trochu moc "americké" zahahjovat takové spory? Vždyť podle všeho se "problém" týká všech automobilek a byl dlouhodobě tolerován ze strany EU. To budou všichni majitelé naftových vozů žalovat svého výrobce? David Rychetský
Vedoucí společník advokátní kanceláře KLB Legal David Kuboň zastupuje Čechy,... David Kuboň: Opětovně zdůrazňuji, že hlavním problémem je podvodný software. Je jisté, že pokles důvěry v dieselové motory zasáhne i ty automobilky, jež s emisemi nepodváděly. Pevně ale věřím, že to automobilový průmysl, Německo i VW zvládnou velice dobře. 5.10.2015 10:49
OTÁZKA: Dobrý den, i já mám jedeno z těch poškozených aut a ráda bych se připojila k žalobě proti VW. Chci se zeptat, jestli v případě neúspěchu opravdu nic nehradím, jak uvádíte na svých stránkách. Také se chci zeptat, jestli budu muset někam jezdit (k soudu apod.) nebo zařizovat jiné záležitosti nebo jestli za mě Vaše kancelář obstará vše potřebné. Děkuji Ivana Těšínská
Vedoucí společník advokátní kanceláře KLB Legal David Kuboň zastupuje Čechy,... David Kuboň: Naše odměna je skutečně založena na bázi no win no fee. Veškeré úkony pro klienty zajišťujeme ve spolupráci se zahraničními advokáty skupiny Global Justice Network. V současné době připravujeme koordinovaný postup pro poškozené z řady zemí EU, USA a jiných zemí. Pevně věříme v uzavření dohody o narovnání s VW. Pokud se nedohodneme, plánujeme podání hromadné žaloby v Nizozemí. 5.10.2015 10:54
OTÁZKA: Dobry den, Uz mate (pravnici) v rukach nejaka konretni data o tom ktery typ auta o kolik % "podvadi", o kolik klesne cena techto automobilu atd. a vycislenou skodu / usly zisk ? A nebo shanite zatim jen klienty a k soudu by jste momentalne mohli jit jen s "jedna pani povidala dejte nam 10%" ? Dale me zajima co podle vas ziska akcionar zalobou kvuli poklesu ceny akcii na tu to spolecnost ? Podle me jsou dva scenare 1.) prohraje soudni spor (a pravnik dostane zaplaceno za praci) 2.) vyhraje soudni spor a v dusledku toho klesne jeste vic cena akcii ktere drzi (a pravnik dostane zaplaceno) Petr Svoboda
Vedoucí společník advokátní kanceláře KLB Legal David Kuboň zastupuje Čechy,... David Kuboň: Na vyčíslení škody pracujeme koordinovaně napříč celou skupinou GJN. Pro přesnou specifikaci ale naši znalci musí vyčkat na technické řešení problému VW. Pokud se jedná o akcionářskou žalobu, již jsem odpovídal - v případě vítězství akcionář dostane plné odškodnění. V případě prohry právník nedostane nic. 5.10.2015 10:58

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.