Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi ztrácejí chuť utrácet

  11:34aktualizováno  11:34
Tržby maloobchodníků se v srpnu v meziročním srovnání zvýšily o 3,7 procenta. Růst odpovídá průměru za poslední tři měsíce. Ochota lidí utrácet se už několik měsíců zvyšuje o podobná čísla kolem čtyř procent, v provnání s výjimečným červencovým výsledkem 5,6 procenta dokonce klesá. Ještě o pět desetin procenta nižší růst zaznamenaly služby, nejvýraznější propad postihl pohostinská a ubytovací zařízení.

Podle Českého statistické úřadu po dlouhé době růstu klesl prodej nepotravinářského zboží, což se dotklo hlavně menších firem. Největší pokles zaznamenala knihkupectví, prodejci časopisů, počítačů a softwarového vybavení.

Naopak vysoké tempo růstu zaznamenaly velké podniky s prodejem smíšeného zboží. Jejich tržby stouply o 11,3 procenta. Rychle rostly tržby i za textil, obuv, pohonné hmoty a motorová vozidla.

V pohostinství a ubytování pokračoval pokles, který začal už v předcházejících měsících. Tržby se propadly dokonce dvě procenta pod úroveň loňského roku.

Tradičně dobře se daří spojům, které utržily o 14,5 procenta více než v srpnu loňského roku.

"Snížení tempa růstu maloobchodních tržeb lze do značné míry vysvětlit loňskou srpnovou vysokou hodnotou. Maloobchodní tržby tak zasáhl efekt, který se projevil také v srpnových statistkách průmyslové produkce a stavební výroby," komentuje David Marek z Patria Finance.

Srpen byl podle Marka také pravděpodobně posledním měsícem příznivých hodnot růstu tržeb v dopravě. Ty se meziročně zvýšily o 4,6 procenta. "Po teroristických útocích na USA klesá poptávka po leteckých dopravnách službách nejen ve světě, ale i v Česku. V příštích měsících se tak asi budeme muset spokojit s méně příznivými údaji z dopravy," míní Marek.

Optimistou zůstává Pavel Sobíšek z HBV Bank. "Mírné zpomalení meziročního růstu maloobchodních tržeb v srpnu proti červenci se nezdá být známkou snižování chuti domácností utrácet. Výrazně nižší byly jen nákupy nových aut, což bylo zřejmě kompenzováno růstem poptávky po ojetinách," uvažuje analytik.

"Z toho, že růst spotřebitelské poptávky je v roce 2001 rychlejší než v roce 2000, stejně jako růst mezd, a současně je růst maloobchodních tržeb pomalejší, je zřejmé, že výdaje domácností se přesouvají směrem ke službám oproti zboží," konstatuje Eva Zamrazilová z Komerční banky.

Za zmínku podle ní stojí především pokračující růst prodejů motorových vozidel a pohonných hmot.  "Zdá se, že motoristé se už vysokým cenám benzínu přizpůsobili," uzavírá Zamrazilová.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Západní vstup do haly byl v den slavnostního otevření nazdoben prapory i...
Amazon před Vánoci hromadně nabírá, práci tu dostane 2 500 brigádníků

Americký internetový prodejce Amazon v tuzemsku v předvánoční sezoně nabere 2 500 nových sezonních pracovníků. V České republice aktuálně pro společnost...  celý článek

Na trh vstupuje další stravenka, digitální Benefitka.
E-stravenka Benefitka chce rozbít trh s poukazy. Restaurace nic nestojí

Na trh zaměstnaneckých benefitů ve středu vstoupil nový hráč. Nadnárodní společnost Neeco nabídla elektronickou stravenku, v podobě platební karty. S tou lze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.