Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Státní banka chce po státní pojišťovně miliardu za nedostavěnou elektrárnu

  16:46aktualizováno  16:46
Česká exportní banka (ČEB) požádala státní pojišťovnu EGAP o zaplacení miliardové pojistky kvůli nedokončené elektrárně Adularya v Turecku. V pondělí to uvedlo ministerstvo financí. Banka, která půjčila na projekt téměř 12 miliard korun, na konci roku poslala pojišťovně EGAP takzvané ohlášení hrozby pojistné události. Přesnou částku požadovaného pojistného plnění žádná ze stran neuvedla.

Dostavba elektrárny by mohla přijít až na více než tři miliardy korun | foto: Česká exportní banka

Ze státního rozpočtu na vyplacení pojistky půjde letos 1,9 miliardy korun. „Oproti původnímu výhledu na rok 2018 (dotace ze státního rozpočtu měla činit 2,8 miliardy Kč) vznikl dodatečný nedostatek kapitálu EGAP vlivem případu elektrárny Adularya 1,9 miliardy korun. Celková výše dotace do pojistných fondů EGAP v roce 2018 je tudíž rozpočtována ve výši 4,7 miliardy korun,“ řekl mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec.

Celková pojistná angažovanost EGAP je podle dřívějších informací 16,1 miliardy korun Kč, nesplacená výše jistiny úvěru ČEB je 11,7 miliardy Kč.

Elektrárna za 6 miliard

Kvůli utopeným miliardám v Turecku podala exportní banka trestní oznámení

Turecký státní fond TMSF, který elektrárnu nyní spravuje, ČEB i EGAP se nedokončenou elektrárnu snaží prodat. Projevili o ni zájem zatím čtyři zájemci. Hospodářské noviny minulý týden uvedly, že nezávazné nabídky, které se zatím na elektrárnu sešly, se pohybují okolo šesti miliard korun. ČEB také podal kvůli způsobené škodě trestní oznámení.

Pojišťovna EGAP nechtěla záležitost komentovat. „Ohlášení hrozby pojistné události je interní záležitostí mezi bankou a pojišťovnou, proto to v současné chvíli nemůžu blíže komentovat. Pojišťovna je nucena tvořit rezervy ve výši očekávané ztráty, vždy ale po dohodě s auditorem,“ uvedl mluvčí Josef Jirkal.

Projekt byl jedním z důvodů, které přivedly do úpadku společnost Vítkovice Power Engineering, jež byla hlavním dodavatelem stavby. Elektrárna se začala stavět před pěti lety, ale dosud nefunguje. Uhlí údajně neodpovídá kvalitě, na jakou byly kotle elektrárny stavěny. Dostavba elektrárny by mohla přijít až na více než tři miliardy korun. 

Situaci navíc ztížila skutečnost, že po předloňském pokusu o puč v Turecku holding Naksan, do nějž Adularya patří, skončil v rukou státu. Úvěr na výstavbu elektrárny, který pokryl investici turecké společnosti, poskytl právě ČEB a pojistil jej EGAP.

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...



Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Maso vypěstované v laboratoři může být v restauracích za tři roky

Uměle vypěstované hovězí maso nizozemské společnosti Mosa Meat.

Nizozemská společnost Mosa Meat, která před pěti lety jako první na světě představila laboratorně vypěstovaný hovězí...

Nejvytíženější opravovaný úsek D1 dokončíme v termínu, slíbil šéf ŘSD

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa sdělil na tiskové konferenci, jak pokračuje modernizace úseku dálnice D1...

České dráhy v příměstském vlaku testují zavedení televizí s wi-fi

V příměstském vlaku CityElefant od Českých drah se objevily televizní obrazovky

V příměstském vlaku CityElefant Českých drah na trase z Prahy do Kolína se objevily nové televizní obrazovky. Jde o...

Najdete na iDNES.cz