Flamingo vyváží především do sousedního Německa a Rakouska. Česká kamna hřejí ale i v Austrálii.

Flamingo vyváží především do sousedního Německa a Rakouska. Česká kamna hřejí ale i v Austrálii. | foto: Martin VeselýMF DNES

Kamna z Broumova hřejí i v Austrálii. Češi hledají úspory, Západ design

  • 1
Společnost HS Flamingo vyrábějící kamna a krby vidí svoji budoucnost v zahraničí, kam už dnes dodává 35 procent své výroby. Dvojice podnikatelů z Broumova zakořenila na německém a rakouském trhu a teď se vrhá i do Asie. Za první polovinu roku zvedla obrat o 20 procent.

„Budoucnost v tuto chvíli vidím jednoznačně v exportu. Světový trh je zkrátka obrovský,“ říká jeden z dvojice podnikatelů z Broumovska. V roce 2006 dovezli první kamna z Polska, o čtyři roky později je Martin Huml a Radek Šuda začali sami vyrábět pod hlavičkou firmy HS Flamingo. Loni obrat jejich společnosti činil 65 milionů korun, z toho 23 milionů tvořily zahraniční zakázky.

„Vstupem na jihokorejský trh začalo postupné dobývání asijského kontinentu,“ poznamenává sebevědomě obchodní ředitel společnosti Valášek k poslednímu obchodnímu záměru společnosti.

Zdůrazňuje, že jednání s korejskými partnery bylo dlouhé a zahrnovalo mnoho detailů. „Korejští zákazníci preferují kvalitní výrobky, a pokud se pro nějaký rozhodnou a jsou s ním spokojeni, nechtějí nic jiného,“ doplňuje. Flamingo letos zaznamenalo nárůst obratu o 20 procent. Jenom do Jižní Koreje do konce roku dodá kamna za 3 miliony korun.

Úspěch na evropském trhu i v Austrálii

„Vybudování silné značky na evropském trhu je priorita číslo jedna, ale zároveň nezapomínáme na další kontakty,“ říká provozní ředitel Martin Huml.

Češi jdou po úsporách, Západ po designu

„Každý region má svá specifika. Někdy uděláte obchod po e-mailu a jindy strávíte na jednáních hodiny, to je třeba specifické zrovna pro Asii a severské země Evropy,“ říká Martin Huml. Velké rozdíly vidí zejména v pohledu na design nebo na složitost ovládání. Někde se stále prodávají věci nemoderního vzhledu, někde chtějí různé vychytávky a elektroniku a jinde se dívají na samotný proces hoření. „Západoevropští klienti se zaměřují spíše na design, v ČR se zohledňuje zejména úspora na energiích,“ doplňuje Huml.

Flamingo vyváží především do sousedního Německa a Rakouska. Česká kamna hřejí ale i v Austrálii.

„Zájem o kamna je všude tam, kde teploty klesají cca pod 20 stupňů na pár měsíců v roce. Možná se budete divit, ale slušný trh je například v Řecku,“ vysvětluje. „V Austrálii jsme krátce, ale obchody jsou založeny na vyšších odběrech proto, že zboží pluje na místo dlouhou dobu. Plán pro tuto sezónu je 400 kusů kamen,“ doplňuje. Více než třetina broumovských kamen tak putuje za české hranice a na konci roku to zjevně bude ještě víc.

Do inovací svých krbů a kamen Flamingo v nejbližší době investuje dalších 30 milionů korun. Firma o čtyřiceti zaměstnancích se zároveň hodlá více prosazovat na mezinárodních veletrzích ve Veroně, Frankfurtu a rakouském Welsu. Šuda a Huml ze začátku neplánovali, že by kamna vyváželi za české hranice. „Když po našich kamnech přichází poptávka z celého světa, není důvod, abychom ji neuspokojili,“ říkají dnes a dodávají, že česká kamna by rádi dostali i na americký trh.