Česká hra kraluje v evropských žebříčcích

Dostat se na první místa anglické či německé hitparády je stěží splnitelným snem mnoha domácích hudebníků a filmařů. Firmě Bohemia Interactive Studio se to povedlo. Ovšem ve zcela jiném oboru - ve světě počítačových her. Její válečná simulace Operation Flashpoint několik týdnů kralovala žebříčkům prodejnosti ve všech zemích Evropské unie.

Operace Flashpoint, která se námětem vrací do dob studené války a simuluje konflikt Východu se Západem, se v čele žebříčků drží od svého uvedení na trh letos v červnu. Za sedm týdnů se jí prodalo přes 300 tisíc kusů, což znamená na tržbách částku vyšší než půl miliardy korun.

"Zájem hráčů nás těší a doufáme, že v Severní Americe, kde Operace Flashpoint vyjde v září, bude mít podobný úspěch jako v Evropě," uvedl producent hry Marek Španěl z Bohemia Interactive Studio. "Naším cílem je překonání hranice jednoho milionu prodaných kusů," dodal. Tržby by se tak mohly vyšplhat k necelým dvěma miliardám korun.

Už dnes však Flashpoint patří k celosvětově úspěšným titulům, přičemž více než milion prodaných kusů by ho katapultovalo k nejlepším světovým hrám. Tuto bájnou hranici totiž překonalo jen několik desítek her od nejvýznamnějších tvůrců.

"Jsem přesvědčen, že úspěch Flashpointu spočívá v realističnosti a v tom, že dává možnost prožít si konec studené války na vlastní kůži," domnívá se recenzent počítačových her Michal Rybka. "Já sám jsem tak velký úspěch nečekal. Hra je totiž pro běžného hráče poměrně složitá.

Jde spíše o věrnou válečnou simulaci, ve které si mohou lidé vyzkoušet, jaké by to bylo, kdyby narukovali a museli během studené války sami bojovat." Vývoj hry trval několik let.

"Pracovali jsme na ní od ledna 1997," uvedl Španěl. "Investice do vývoje se pohybovaly v desítkách milionů korun, ale z větší části je zajišťoval anglický vydavatel, firma Codemasters," prozradil Španěl.

V případě Operation Flashpoint nejde o první komerční úspěch českých programátorů her. Již v roce 1999 dokázali brněnští Illusion Softworks se svou válečnou hrou Hidden & Dangerous jako první tuzemští výrobci počítačových her prorazit do zahraničí a prodat tam přes půl milionu kusů.

Prosadit se v této oblasti je podobně obtížné jako ve filmu. Dokazují to tržby v herním a filmovém průmyslu, které jsou celosvětově zhruba na srovnatelné úrovni.