"Zentiva skutečně vyvíjí generický ekvivalent viagry a v současné době jsou ukončeny bioekvivalenční studie. Lék uvedeme na trh, jakmile skončí jeho patentová ochrana," uvedla.
Tyto studie mají prokázat, že se generikum, tedy kopie originálního léku, chová v těle člověka stejně jako originál. Nemusí se prokazovat, že léčí, čímž se testy okopírovaných látek výrazně zkracují. Uvedení české verze modré pilulky ve tvaru diamantu by Zentivě mohlo pomoci v době, kdy čelí propadu tržeb kvůli zdravotnickým reformám.
"Zentiva se soustředí zpravidla na vývoj a prodej takových léků, které může masově nabídnout na všech trzích, na kterých působí. Vzhledem k atraktivnosti těchto druhů přípravků jí právě obdoba viagry může pomoci," uvedl analytik BH Securities Petr Hlinomaz.
Trh podpůrných mužských přípravků celosvětově roste. "Meziroční nárůst trhu preparátů pro podporu erekce se pohybuje okolo deseti až patnácti procent a v těchto číslech se rovněž pohybuje nárůst prodejů viagry," uvedl Jiří Tráva, mluvčí společnosti Pfizer.
V současnosti lze na českém trhu oficiálně dostat šest podobných léků, žádný z nich ovšem není kopií viagry. První levnější kopii by měla přinést právě Zentiva.
Podle informací Státního ústavu pro kontrolu léčiv dodali výrobci podobných preparátů do lékáren v letošním prvním čtvrtletí více než 444 tisíc denních dávek. To pro výrobce a dovozce představovalo podle mluvčí ústavu Veroniky Petlákové příjmy převyšující 83 milionů korun.
Největší tuzemský výrobce léků by si tedy mohl sáhnout na byznys, ve kterém se za rok protočí více než tři sta milionů korun. Zentiva navíc nezůstane jen v Česku.
"V jiných zemích Evropské unie, jako například na Slovensku či v Bulharsku, uvedeme lék dřív," dodává mluvčí Zentivy.
To, čemu bude s nástupem levnějších variant viagry čelit Pfizer, podstupují všichni výrobci originálních léků. Když jim totiž skončí ochranné období, prodeje dražšího originálu čeká výrazný propad.
Ztráty, které utrpí v následujících letech Pfizer, budou patřit k největším v oboru. Firma totiž v roce 2010 přijde navíc o ochranu léku na vysoký cholesterol Lipitor. S 12 miliardami dolarů ročních tržeb jde přitom o vůbec nejprodávanější lék na světě.