Česká pojišťovna mlžila s poplatky. Může proto přijít až o miliardy

  14:37aktualizováno  14:37
Neumíte si sjednat platnou smlouvu, proto vrátíte peníze. Tak se dá stručně shrnout vzkaz, který ve svém rozhodnutí poslal finanční arbitr České pojišťovně. Za skrývání poplatků tak lídr českého pojistného trhu čelí trestu. Podobnou vadu mohou mít další stovky tisíc jejích smluv.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Finanční arbitr zrušil celé pasáže pojistných podmínek, protože podle něj nebyly sjednány v souladu se zákonem. Jde o ujednání o klíčových nákladech, rizikovém pojistném a odkupném. Arbitr řekl, že jsou neplatná. A protože jde o důležité součásti pojistné smlouvy, tu prohlásil za neplatnou jako celek.

Důsledek? Pojišťovna musí klientovi vrátit celé pojistné, ponížené o to, co si klient v průběhu trvání smlouvy vybral.

Pojišťovna nesmí poplatky tajit

ČNB ve svém úředním sdělení z května 2012 pojišťovnám nařizuje informovat klienta před uzavřením smlouvy o životním pojištění o všem, co má vliv na cenu pojištění. Tedy zejména o všech nákladech.

„Česká pojišťovna se s rozhodnutím finančního arbitra neztotožňuje a bude jej rozporovat u nezávislého soudu,“ uvedla mluvčí společnosti Ivana Buriánková. Nález finančního arbitra totiž může ještě přezkoumat soud. Pojišťovna sice bude muset pojistné z neplatné smlouvy tak jako tak vrátit, pokud ale soud vyhraje, může ho zas dostat zpět, plus vynaložené soudní náklady.

Nicméně to vypadá, že Českou pojišťovnu (ČP) čeká celá smršť útoků na její smlouvy. Podle informací redakce úřad arbitra řeší řádově stovky obdobných sporů.

Dotaz redakce k počtu smluv potenciálně ohrožených rozhodnutím finančního arbitra ČP nezodpověděla s tím, že prý jde pouze o jeden konkrétní spor bez dopadu na ostatní smlouvy, a nelze ho vnímat jako precedenční.

Nebezpečný precedens

Realita ovšem může být jiná. Sporné odstavce se objevují v pojistných smlouvách uzavíraných ČP i před více než 10 lety, jde hlavně o investiční životní pojištění Dynamik a Diamant. Veřejně dostupné verze pojistných podmínek k těmto produktům obsahují shodná smluvní ujednání, která arbitr posoudil jako neplatná.

Z výročních zpráv ČP za roky 2005 až 2013 vyplývá, že pojišťovna v tomto období sjednávala stovky tisíc pojistných smluv životního pojištění. Podle účetních výkazů ČP v roce 2012 přesáhly úložky klientů z titulu pojistného do těchto produktů 10 miliard korun. Pokud se tedy kvůli této „chybě“ se svými nároky na pojišťovnu obrátí další klienti, může to přijít ČP opravdu draho. Nejde totiž jen o stále běžící smlouvy, ale i ty, které již byly ukončeny. Klienti z nich totiž dostali nějaké odkupné (i kdyby nulové), a i to arbitr prohlásil za neplatně sjednané.

„Nejde o jediné rozhodnutí finančního arbitra ve sporu s Českou pojišťovnou. V případu jednoho z našich klientů již také byl vydán nález. I když zatím nenabyl právní moci, finanční arbitr mj. konstatoval, že neplatné jsou pasáže pojistných podmínek týkající se počátečních a správních nákladů, rozhodl o neplatnosti pojistné smlouvy Profi invest (verze produktu Dynamik pro poradenskou síť OVB – pozn. red.) a povinnosti pojišťovny vrátit klientovi uhrazené pojistné,“ informoval Jan Dáňa z advokátní kanceláře DP Partners.

„S názorem finančního arbitra o nesjednání zejména počátečních a správních nákladů se plně ztotožňujeme. Jsem navíc toho názoru, že právní názor finančního arbitra dopadá i na další pojistné smlouvy, které jsme na základě požadavků našich klientů analyzovali, jako jsou Diamant, Dynamik, Sluníčko a Vision4Life,“ doplňuje právník.

Podle Buriánkové pojišťovna vždy postupovala v souladu se zákonem a řídila se právní úpravou platnou v době uzavírání smluv. „Při sjednání obdržel klient veškeré informace a na existenci nákladů upozorňovaly i samotné pojistné podmínky. V rámci procesu sjednání pojištění pak klient podepsal prohlášení, že byl s informacemi týkajícími se konkrétního pojistného produktu seznámen, čímž potvrdil, že veškeré informace, které obdržel, považoval za dostatečné. Pokud by klientovi bylo cokoliv nejasného, mohl se samozřejmě dotázat, a to jak samotného poradce, se kterým smlouvu uzavíral, tak i přímo pojišťovny,“ uvedla mluvčí ČP.

Dobrovolné vyrovnání

ČP si je však problému vědoma už několik let, vyplývá to například ze sbírky rozhodnutí finančního arbitra. Lze tam najít případ, kdy pojišťovna uznala neplatnost smlouvy Dynamik Plus z roku 2006 a v roce 2015 se s klientem finančně vyrovnala.

Profil České pojišťovny

Česká pojišťovna je součástí Generali CEE Holdingu. Spravuje více než 7 milionů pojistných smluv a na českém trhu drží téměř 23procentní podíl. Podle posledních dostupných údajů dosáhla za první tři loňská čtvrtletí zisku necelé 1,9 miliardy korun.

O tom, že pojištění Dynamik není kvůli nezveřejněným nákladům průhledné, se na trhu vědělo od roku 2005. Přesto se tyto a jim podobné smlouvy s pasážemi pojistných podmínek, které arbitr označil za neplatné, sjednávaly dál. Problém vyhřezl až teď.

Aktuální tažení finančního arbitra, který i přes veškeré průtahy ve svém rozhodování vydává přelomová rozhodnutí, by mohlo být pro pojišťovny hrozbou. Nedávno například rozhodl, že pojišťovna Axa musí svému klientovi vrátit téměř 880 tisíc korun. Podobný problém jako Axa mají podle expertů až desítky tisíc smluv.

„Pro Českou pojišťovnu i ostatní pojišťovny v tom (v tažení arbitra – pozn. red.) určitě nějaké riziko je. Jak velké, však nerozhodne arbitr, ale až soudy a pokud soudy dají za pravdu arbitrovi, tak to mohou být jatka. Hodně drahá jatka. Ale osobně si nemyslím, že k tomu dojde,“ míní spoluzakladatel poradenské společnosti Partners Petr Borkovec, který se na finančním trhu pohybuje téměř dvě desítky let a leccos tam zažil.

Na problémy s investičním životním pojištěním se zaměřuje i ČNB coby dohledový orgán pojistného trhu. K tomu, zda někdy dostali stížnost na Dynamik nebo ČP se nechtěl mluvčí centrální banky Marek Zeman vyjádřit s odkazem na mlčenlivost. Uvedl ale, že v rámci monitoringu pojišťoven, ochrany pojistníků a případných nápravných kroků nařízených pojišťovnám reflektují i rozhodování finančního arbitra.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Virtuální zrcadlo, kdo je nejkrásnější? Technologie mění online nákup oblečení

Rtěnku, brýle i šperky je možné si v e-shopu virtuálně vyzkoušet na vlastním...

Obchody specializující se na prodej na internetu stále usilovněji vymýšlejí, jak překonat základní nevýhodu proti...

OBRAZEM: Lenost přeje plastům. Podívejte se, co najdete v obchodech

Do plastových obalů se řízky balí i jednotlivě.

Proč je maso zabalené v plastu, je zřejmé. U mnoha jiných výrobků však jeho použití vzbuzuje pochybnosti. Do plastů se...

V Praze začalo Čínské investiční fórum. Mezi stovkami hostů je i šéf CITIC

Delegace čínského státního konglomerátu CITIC, který převzal investice skupiny...

Na Pražském začala další velká událost, která má propojit český a čínský byznys. Dvoudenní investiční fórum hostí přes...



Najdete na iDNES.cz