Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Pošta novátorem za každou cenu? Čas elektromobilů ještě nenastal

  19:56aktualizováno  19:56
Česká pošta se chystá inovovat svůj vozový park. A to docela zásadně. Své dodávky s pohonem na naftu či stlačený zemní plyn (CNG ) bude měnit za elektromobily. Čas elektromobilů nevyhnutelně přijde, ale ten okamžik zatím ještě nenastal, píše v komentáři výkonný ředitel Českého plynárenského svazu Jan Ruml.

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Celkem má Česká pošta zájem o 60 vozů, což je zdaleka největší zakázka tohoto typu v našich dějinách. Soutěž na pronájem šesti desítek malých lehkých užitkových elektromobilů na pět let už byla vypsána. Sama pošta její hodnotu odhaduje na 30 milionů korun (psali jsme zde).

Výkonný ředitel Českého plynárenského svazu Jan Ruml

Výkonný ředitel Českého plynárenského svazu Jan Ruml

Z dálky a se zavřenýma očima, jak říká klasik, se to jeví jako celkem bohulibý nápad. Že se chce pošta zbavit svých dieselů, je fajn. Ubude emisí ve vybraných městech; to že se energie pro elektromobily musí s nezanedbatelnou ekologickou stopou někde vyrobit, ponechme teď stranou. Ty vozy jsou navíc tak tiché...jenže zatím také poměrně drahé. A to se samozřejmě promítá i do ceny jejich „pronájmu“; u této zakázky pravděpodobně půjde o nějakou formu leasingu.

Proč se nyní chce Česká pošta prezentovat drahými elektromobily a dokonce jimi nahrazovat i auta na CNG s výrazně výhodnějším poměrem pořizovací ceny a provozních nákladů a nízkými emisemi oxidů dusíku, polyaromátů i pevných částic, je tak trochu záhadou.

Málokdo ví, že právě Česká pošta je stále největším provozovatelem CNG vozidel. I díky jejímu přispění spotřeba CNG pro dopravu loni v Česku opět překonala rekordní maxima a na silnicích je k vidění už přes 15 tisíc vozidel na plyn.

Čas elektromobilů nevyhnutelně přijde, ale ten okamžik zatím ještě nenastal. Až se auta na elektřinu stanou masovou záležitostí, zákonitě půjde dolů i jejich cena. Doposud je ale takový vůz více než důkazem ekologického myšlení svého majitele spíše znakem luxusu. A těžko se to změní v následujících pěti letech.

Pak je tedy otázkou, zda by Česká pošta, dlouhodobě ztrátový podnik štědře dotovaný z kapes daňových poplatníků, měla být průkopníkem zrovna v tomto oboru a realizovat zrovna teď svou „elektro megazakázku“.

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Nejvytíženější opravovaný úsek D1 dokončíme v termínu, slíbil šéf ŘSD

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa sdělil na tiskové konferenci, jak pokračuje modernizace úseku dálnice D1...

Boj o peníze pro firmy: investiční pobídky ano, ale ne pro montovny

Montážní linka Fordu v Kentucky

Chcete finančně podpořit? Už nebude stačit, abyste tu postavili jednoduchou montovnu, budete muset přinést něco navíc,...

Maso vypěstované v laboratoři může být v restauracích za tři roky

Uměle vypěstované hovězí maso nizozemské společnosti Mosa Meat.

Nizozemská společnost Mosa Meat, která před pěti lety jako první na světě představila laboratorně vypěstovaný hovězí...

Najdete na iDNES.cz