Česká republika Česká pošta
Státní podnik Česká pošta (ČP) byl založen 1. ledna 1993 rozdělením Správy pošt a telekomunikací Praha na Českou poštu a České telekomunikace (SPT Telecom). Předmětem činnosti je tuzemský a mezinárodní poštovní provoz a poskytování služeb centrálního nákupního místa pro orgány státní (veřejné) správy. ČP plní takzvanou poštovní povinnost, musí tedy zajistit dostupnost všech základních služeb na celém území České republiky. Za poskytování univerzální služby má pošta nárok na kompenzaci od státu.
Pošta již dříve zahájila některé transformační kroky. Mimo jiné začala převádět těžkou nákladní dopravu na externí firmy, rozjela specializovanou síť výdejen balíkových zásilek Balíkovna.
Společnost zaměstnává zhruba 25 tisíc lidí. To je necelých 240 zaměstnanců na 100 tisíc obyvatel. Má 3200 poboček, což je 30 na 100 tisíc obyvatel.
V posledních letech ČP hospodaří v červených číslech. Předloni snížila ztrátu o polovinu na 681 milionů korun (24,8 milionu eur). V předchozím roce vykázala propad 1,37 miliardy korun. Provozní výnosy vzrostly o 400 milionů na 19,55 miliardy korun.
Stát za objednávané základní služby společnosti hradí čistou ztrátu, maximálně 1,5 miliardy korun. Vláda se bude mimo jiné ve středu zabývat základními parametry transformace České pošty.