Pošta od května do srpna projekt testovala a tvrdí, že je úspěšný. Z vybraného vzorku 342 pohledávek se prý úspěšně začala řešit jedna desetina z nich. "Je to pozoruhodný výsledek, protože jsme pracovali převážně s pohledávkami, které byly pět let staré a tedy spíše nedobytné," uvedla mluvčí Marta Selicharová.
Novou službu podporuje i ministerstvo financí. Podle šéfa resortu Miroslava Kalouska totiž někteří věřitelé chtějí spíše pohledávku nedoručit než doručit, aby se mohla spustit fáze vymáhání a dluh se navyšoval.
"Myšlenku dohledat dlužníka službou České pošty považuji za skvělou a podporoval jsem ji od samého počátku. Je třeba zdůraznit, že služba je krokem vstříc především vůči skupinám s nejnižšími příjmy, které jsou často nejhůře informačně vybavené. Je to pokus ochránit ty slabé, aby jejich situaci nezneužívali někteří silní," vítá projekt ministr Kalousek.
Pošta nabídne dlužníkům splátkový kalendář. Ale pro vyřešení dluhů musí mít mandát od věřitele, tedy majitele pohledávky.
Pošta například během pilotního testování narazila na několik let neřešenou pohledávku. Informaci o dluhu se podařilo doručit rodičům dlužníka (dívky, které byl v mezidobí určen opatrovník).
"V bytě, který obývala dříve, nebyla k zastižení, neboť ji opatrovali její rodiče, a dřívější upozornění na dluh se tak ani k ní ani k rodičům nedostala. Protože se České poště podařilo jim informaci doručit a vysvětlit jim podstatu služby DINO, celou situaci vyřešili okamžitou úhradou dluhu a ušetřili tak více než 7 500 Kč, které by od nich kromě částky dluhu požadoval při své návštěvě exekutor," popsala Selicharová.
"Nejde o žádné agresivní vymáhání dluhu," upozorňuje Ivo Mravinac z České pošty. Pošta klienta pouze osloví, upozorní ho na dluh a nabídne možné řešení.
A jak na systému hodlá pošta vydělat? "Ti, kteří službu využijí (dlužníci), platí paušální částku," uvádí mluvčí. Věřitel pak zaplatí poměrnou částku z dluhu, ale pouze v případě, že je řešení dlužné částky úspěšné.