Česká spořitelna, největší tuzemská banka pro drobné klienty, čelí zatím nejvážnější situaci v narůstajícím boji lidí proti účtování poplatku za správu úvěrových účtů.
První tři její klienti, kteří v únoru podali u obvodního soudu na banku žalobu s návrhem vydání platebního rozkazu ve výši poplatků za správu hypotečního úvěru, uspěli. Soud platební rozkaz vydal. Banka po jeho obdržení musí do patnácti dní zaplatit, nebo podat odpor. Pak by začalo klasické soudní řízení.
"Je to nejdále, kam to kdokoli proti České spořitelně zatím dotáhl," říká právník a mediátor (prostředník znesvářených stran - pozn. red.) Petr Němec, který lavinu protestů loni spustil. Tehdy upozornil na rozhodnutí německého správního soudu, na jehož základě poplatek za správu spotřebitelských úvěrů i hypoték zmizel z Německa. Obecně argumentuje tak, že v Česku platí stejná evropská směrnice, na jejímž základě rozhodl německý soud.
"Platební rozkazy proti České spořitelně k dnešnímu dni obdrželi už tři naši klienti," uvedla pro iDNES.cz brněnská advokátka Martina Urbanová. Podle ní jde ve všech případech o poplatky za správu hypotečního úvěru, přičemž žalované jsou pouze poplatky za jeden měsíc, které se pohybují od 150 do 200 Kč. Na částce ovšem nezáleží, jde o to, dosáhnout konečného rozhodnutí soudu, které by se mohlo stát vodítkem pro celý trh.
Česká spořitelna by mohla zaplatit a tím připustit, že poplatek účtuje neprávem. Tak by ovšem dala návod dalším klientům. Druhou možností je podat odpor, čímž se odstartuje běžné soudní řízení s dalším dokazováním. Banka se rozhodla pro tuto alternativu. "Ano, budeme se bránit všemi právně dostupnými prostředky," uvedla její mluvčí Helena Matuszná.
Platební rozkaz ještě neznamená vítězství klientů
Je nutné zdůraznit, že při vydávání platebního rozkazu se soud příliš nezaobírá podstatou sporu, kontroluje hlavně formální náležitosti podání. Z vydaného platebního rozkazu tedy nelze usuzovat, zda nakonec rozhodne ve prospěch klientů žalujících banku.
Přesto podání návrhu na platební rozkaz argumentaci musí obsahovat. "Podle nás je poplatek neurčitý, je v rozporu s evropskou směrnicí a klienti byli uvedeni v omyl, když jim byly slíbeny služby za tento poplatek," vysvětluje Urbanová.
Komerční banka už odpor proti podobnému platebnímu rozkazu podala, byť v případě průkopníka Petra Němce udělala výjimku a poplatek mu vrátila. To bylo ovšem ještě v době před utržením laviny protestů proti úvěrovým poplatkům.
Pozor na stažení žádosti
Proti Komerční bance už podalo žalobu také spotřebitelské sdružení dTest, které se v ní domáhá zdržení protiprávní činnosti, již podle něj účtování poplatků za správu úvěrů představuje. Teď připravuje obdobnou žalobu na Českou spořitelnu a jeho právník Miloš Borovička nevylučuje, že může stanout jako vedlejší účastník i po boku klientů s již vydaným platebním rozkazem. Záleží také na jejich zájmu. V případě takto nízkých částek - přesně do deseti tisíc korun - jde o takzvané bagatelní spory, které rozhoduje rovnou prvoinstanční soud a nepřipouští se odvolání.
V současné době také vrcholí nábor nespokojených klientů s těmito poplatky, který organizují firmy specializující se na vymáhání pohledávek ve spolupráci s právníky. Po lidech chtějí podepsat plnou moc, na jejímž základě se následně mohou nechat zastupovat právníky v žalobě na svou banku. Kdo se pro takový krok rozhodne, měl by nejprve velmi pečlivě studovat plnou moc, protože riskuje, že pokud by se rozhodl už podanou žalobu stáhnout, firmy mu naúčtují své náklady. Jejich přesné vyčíslení, nebo alespoň maximální částka, by mělo být známé před podpisem plné moci.