Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česká spořitelna začala vracet peníze za propadlé letenky SkyEurope

  1:00aktualizováno  1:00
Česká spořitelna začala jako první tuzemská banka lidem vracet peníze za koupené letenky u zkrachovalých aerolinek SkyEurope. Koruny zatím vrací ze svého a měla by je následně získat od bank, které spravovaly peníze pro SkyEurope.
Služba „chargeback“ umožňuje, aby majitel karty, kterou zaplatil neuskutečněný let, reklamoval nákup u své banky. Ilustrační foto.

Služba „chargeback“ umožňuje, aby majitel karty, kterou zaplatil neuskutečněný let, reklamoval nákup u své banky. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Česká spořitelna do této doby vrátila peníze desítkám lidí a podle mluvčí se na dalších pracuje.

"Trvalo to zhruba týden od chvíle, kdy jsem podal reklamaci," řekl Jiří Šuhájek, který si v létě koupil letenky se SkyEurope do Paříže na říjen.

Banka mu vrátila celou částku, tedy 1 260 korun za zpáteční letenku.

"Musel jsem vyplnit reklamační protokol, pak jsem ještě musel dodat kopii itineráře cesty a potvrzení o rezervaci," shrnul své zkušenosti Šuhájek.

"Vycházíme našim klientům vstříc, pokud mají oprávněný nárok na reklamaci," říká k tomu Kristýna Havligerová z České spořitelny.

Tuzemská banka je však jen prostředníkem a měla by peníze následně získat od bank, které spravovaly finance aerolinek. Většinu reklamací by přitom měla posoudit italská karetní společnost CartaSi, která podle zástupců SkyEurope zadržuje peníze za neuskutečněné lety. Italové by ve finále museli vrátit peníze za více než 200 tisíc propadlých letenek. Zda na to mají peníze, není jasné.

"Společnost se odmítá jakkoliv vyjadřovat k pádu, platbám a dalším informacím o SkyEurope," řekla pro MF DNES mluvčí společnosti Serena Battilorová.

Jak získat peníze za letenky SkyEurope

Pokud došlo k platbě kartou
– reklamujte transakci u vaší banky, odkažte se na službu chargeback, pokud ji banka poskytuje
Při jiných platbách
– není jiná možnost než se přihlásit do konkurzního řízení (45 dní od 9. září)
– stáhněte si přihlášku na webu slovenského min. spravedlnosti
– je třeba podat tři vyhotovení – jedno soudu (Okresní soud Bratislava 1) a dvě konkurznímu správci (Emil Červenka)
– podpis na přihlášce není třeba úředně ověřovat
– je třeba přiložit přílohy, které prokazují nárok pohledávky (smlouva, letenky, účet)

Jiné banky váhají

Zástupci ostatních bank na rozdíl od České spořitelny tvrdí, že peníze zatím vracet nebudou.

"Čekáme, až doběhne reklamační řízení. Karetní asociace mají blokované určité peníze, které by lidem mohly vyplatit. Nyní ale není vůbec jasné, jak se k tomu postaví italská firma, která by následně peníze měla uhradit. Tudíž stále vyčkáváme," vysvětluje postoj ČSOB její mluvčí Ivo Měšťánek.

Mluvčí České spořitelny přiznala, že reklamace zatím banka dotuje ze svého. "Ano, nyní to vlastně platíme ze svého," říká Havligerová.

Problém může nastat v momentě, kdy se italský partner CartaSi obrátí k žádostem bank zády.

"Museli bychom pak lidem peníze zase strhávat a tomu se chceme vyhnout," vysvětluje Měšťánek další důvod, proč s vyplácením reklamací stále čekají.

Konkurz bez jistoty

Banky při takovýchto reklamacích uplatňují službu "chargeback". Ta umožňuje, aby majitel karty, kterou zaplatil neuskutečněný let, reklamoval nákup u své banky. Ta pak urguje prostřednictvím karetních asociací odpovědnou banku, které byla platba zaslána. V případě SkyEurope jde právě o karetní společnost CartaSi, která by měla českým bankám peníze poslat nazpátek.

Podle pravidel karetních asociací jsou k úspěšné reklamaci u bank potřeba jen správné dokumenty – tedy letenka, doklad o zaplacení, popřípadě korespondence s obchodníkem. Následně je v bance třeba vyplnit reklamační formulář.

Další, ale nikoliv méně trnitá cesta, jak se pokusit získat své peníze od zkrachovalé letecké společnosti zpět, je přihlásit se do konkurzního řízení. To oficiálně začalo vyhlášením konkurzu slovenským soudem ve středu 9. září. Právě od toho data po dobu 45 dní mají všichni věřitelé možnost přihlásit své pohledávky u konkurzního správce.

"Lidé by měli zvážit, zda to stojí za tu energii. Šance, že běžný věřitel něco získá, je minimální, když tak maximálně procento, dvě z dlužné částky," myslí si advokát Ondřej Majer z bratislavské pobočky kanceláře Peterka & Partners. Podle něj šanci na nějaké peníze mají jen věřitelé se zástavním právem, což jsou většinou pouze banky.

Do konkurzní podstaty, tedy majetku, který si budou věřitelé se zástavním právem dělit, spadají především dvě letadla SkyEurope. Zbytek strojů měla firma na leasing, jinak nemá prakticky žádný majetek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
V ČR by se mohla testovat auta bez řidiče, uvažuje se o dálnici D8

V Česku by mohl vzniknout testovací okruh pro auta jezdící bez řidiče a autonomní vozidla by se do budoucna mohla zkoušet i v běžném provozu na dálnicích, nebo...  celý článek

Technologie jsou zapojeny, úředníci připraveni. Ostrý provoz úsekového měření...
Rychlost na D1 se hlídat nebude. Kvůli zpackanému tendru chybí radary

Nohu z plynu, jinak můžete být až o pět tisíc korun a tři body na kontu řidiče lehčí. Tak úředníci ještě na jaře strašili řidiče mířící po nejstarší české...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Rakušané se bouří proti německému mýtnému, podají žalobu u EU

Rakousko podá u Soudního dvora Evropské unie žalobu kvůli plánovanému zavedení mýtného pro osobní automobily v Německu. Oznámil to rakouský ministr dopravy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.