Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Česká tramvaj na baterky je odzkoušena v ostrém provozu. Míří do USA

  5:00aktualizováno  5:00
Strojírenská společnost Inekon Group dokončila jako první v Česku vývoj tramvaje na bateriový pohon a její testování v ostrém provozu. Na řadě je nyní sériová výroba a dodávka prvních sedmi vozů pro americký Seattle za bezmála 30 milionů dolarů, tedy za více než 700 milionů korun.

„Soupravu jsme již úspěšně otestovali v ostravském provozu, kde bez napájení z trakčního vedení ujela v simulovaném běžném provozu téměř devět kilometrů a spotřebovala přitom jen zhruba čtyřicet procent kapacity baterie,“ říká Josef Hušek, ředitel a spolumajitel společnosti Inekon Group.

Na návrhu alternativního pohonu spolupracoval Inekon s francouzskou společností Saft, která podle společně vytvořené zadávací dokumentace baterii vyrobila. V současné době Inekon Group podal žádost o udělení patentu na celkový koncept propojení bateriového systému s řízením tramvají.

Nová tramvaj Inekon Group je při napájení z baterie schopná ujet až 16 kilometrů. Na přání amerického zákazníka je maximální rychlost při jízdě na baterii omezena na 32 kilometrů v hodině.

Součástí kontraktu s americkým Seattlem je také opce na pořízení dalších devatenácti tramvají s bateriovým pohonem. „O dodání tramvají na bateriový pohon jednáme nyní i s americkým Detroitem,“ dodává Hušek.

Vývoj bateriového pohonu je reakcí na rostoucí zájem o tramvaje nezávislé na trakčním vedení. Začínají být žádané v centrech historických měst.

Inekon vznikl původně jako konstrukční a obchodní partner plzeňské Škodovky, ale počátkem tisíciletí se obě společnosti rozešly, ne zrovna v dobrém. Škoda postupně vyvinula vlastní model tramvaje a oba někdejší partneři si začali konkurovat. I Škoda Transporation vyvíjí nyní vlastní tramvaje na bateriový pohon.

V roce 2013 Škoda vyvinula a odzkoušela obdobnou technologii, ale na rozdíl od Inekonu ne v ostrém provozu, ale ve svém zkušebním areálu. Na to poukazuje Inekon, když tvrdí, že jejich model je první ostře vyzkoušená bateriová tramvaj v Česku. Nicméně Škoda by letos měla dotáhnout kontrakt pro turecké město Konye. Zamířit tam má hned 12 těchto tramvají (více o kontraktu zde).

Inekon zaměstnává přes 80 lidí, na rozdíl od Škody zatím nemá vlastní výrobu. Tu pro něj zajišťují vybraní strojírenští partneři. V roce 2013 firma vykázala tržby ve výši 192 milionů korun a hrubý zisk 6,3 milionu. V závěru loňského roku 51 procent firmy získal čínský státní výrobce China Rail Signaling Corporation (více čtěte zde).





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto
Krach CK Azur Reizen zastihl v zahraničí 450 klientů, další už neodletí

Zkrachovalé cestovní kanceláře Azur Reizen a Maxi Reisen mají v zahraničí 450 turistů, dalších 550 lidí na svou dovolenou již neodletí. Uvedla to Česká...  celý článek

Škoda Octavia Combi RS 245
Přes 900 majitelů škodovek podalo první společnou žalobu kvůli emisím

Prvních 911 českých majitelů dieselových škodovek podalo společnou žalobu na koncern VW a Škoda Auto. U obvodního soudu pro Prahu 8, kde má sídlo část...  celý článek

Obchodní dům Garhammer v německém Waldkirchenu
Z tradice stojíme u pultu, říkají majitelé německého obchodního domu

Majitelé tradičního obchodního domu s módou Garhammer, starší Christoph i o jedenáct let mladší Johannes, působí jako sympaťáci. Když stojí za pultem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.