Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česká Zentiva se rozštěpila, šéfové přešli do nové firmy

  5:03aktualizováno  5:03
Česká Zentiva, a.s., největší tuzemský výrobce léků, se rozštěpila. Své nejvyšší vedení společně s administrativou čítající téměř tři sta lidí přesunula do nově založené společnosti Zentiva Group, a.s., která se stane novou řídící centrálou celé farmaceutické skupiny.
Největší český výrobce léků Zentiva by měl být do tří let součástí něčeho většího. Ilustrační foto.

Největší český výrobce léků Zentiva by měl být do tří let součástí něčeho většího. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Tento krok má firmě, která se z Česka postupně rozrostla na Slovensko, do Rumunska a Turecka, přinést jasnější styl vedení a lépe roztřídit finanční toky mezi jednotlivými státy.

Má také jasně vymezit odpovědnost za hospodářské výsledky, které byly v Česku a Rumunsku v posledním roce výrazně horší a které s padající cenou akcií vedly ke dvěma zatím neúspěšným pokusům o převzetí společnosti.

Ve středu vedení Zentivy na mimořádné valné hromadě odmítlo nabídku od francouzské farmaceutické společnosti Sanofi-Aventis, která Zentivu ohodnotila na čtyřicet miliard korun. Podle Jiřího Michala, nejvyššího šéfa Zentivy, cena podstřeluje pozice a budoucí možnosti firmy.

První nabídku od PPF Group Petra Kellnera, která byla o desetinu nižší, odmítla Zentiva již dříve. PPF Group nabídku stáhla, výzva Sanofi-Aventis platí do 19. září a je podmíněna ovládnutím aspoň poloviny firmy. Už nyní Francouzům patří čtvrtina Zentivy, pokud jejich podíl přesáhne třicet procent, musí dát povinně novou nabídku na odkup.

Jiří Michal, který je od 1. září i předsedou představenstva nově vytvořené Zentiva Group, uvedl, že v nejbližších dnech bude osobně přesvědčovat akcionáře, proč je pro ně výhodné udržet firmu nezávislou, tedy bez většinového vlastníka.

Finanční ředitel Petr Šulc agentuře ČTK naznačil, že Zentiva bude do tří let "určitě součástí něčeho většího". Vytvoření čitelnější firemní struktury by mohlo na některé akcionáře zapůsobit a zchladit jejich bolest ze ztráty až třetiny hodnoty akcií během posledních dvou let.

Do nově vytvořené Zentiva Group přechází z české Zentivy firemní vedení, finance a další administrativa, majetkové podíly v zahraničních pobočkách a další majetek oceněný na 7,5 miliardy korun. V Zentiva, a. s., zůstane místní výroba, vývoj, prodej a marketing.

"Je to dlouhodobě plánovaný proces restrukturalizace, jehož cílem je zlepšení efektivity skupiny," říká k tomu mluvčí firmy Věra Kudynová. "Hlavním záměrem nebyly úspory finanční, umožní to srovnatelnost našich aktivit na jiných teritoriích," dodává.

Výši možných úspor z těchto změn firma nevyčíslila. Dosud se "v Praze" platily náklady na provoz celého vedení skupiny a některých zahraničních poboček. To společně s propadem na českém trhu s generiky (léčivy bez patentové ochrany) přispělo k viditelnému propadu ziskovosti české části Zentivy, vyplývá z projektu na rozdělení firmy.

Na nově vytvořenou centrálu přecházejí i ochranné známky. Za propůjčení jména Zentiva budou pobočky (kromě Turecka) platit české centrále 1,5 procenta z čistých tržeb ročně.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

IKEA (Ilustrační snímek).
Konec luštění návodů. IKEA kupuje firmu na hodinové manžele TaskRabbit

Švédský nábytkářský řetězec IKEA se dohodl na koupi společnosti TaskRabbit, která zprostředkovává pracovníky pro drobné domácí práce, například montáž nábytku,...  celý článek

Ředitel cukrovarnické společnosti Tereos TTD v Dobrovicích Oldřich Reinbergr.
Cukr je nejzdravější sladidlo. Zlevnit nemůžeme, říká šéf cukrovaru

Evropu zaplavuje levný cukr. Už teď je ho nadbytek a po ukončení kvót v sobotu bude komodity razantně přibývat. Dlouhodobý tlak na cenu může některé evropské...  celý článek

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.