Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jaké značky jsou „nečeské“? Podle některých i Škoda, Barum či Jar

  5:00aktualizováno  5:00
Značku aut Škoda vnímá jako českou jen sedm z deseti Čechů. Podobně dopadla firma Barum vyrábějící pneumatiky. Ale „nejdále“ mají Češi k výrobci krémů Dermacol. Ten podle většiny respondentů průzkumu STEM/MARK není český, ačkoliv je v českých rukou. Naopak nejvýš vlajku v národních barvách vyvěsila podle ankety Kofola.

Škoda Atero | foto: Lukáš Hron, Mobil

Skutečnost, že lidé nevnímají značku jako českou, ještě nevypovídá o tom, že někde marketéři udělali chybu. Může jít o záměr. To je i případ kosmetiky Dermacol, kterou si většina (53 procent) lidí nespojuje se „zlatými českými ručičkami“. Nic na tom nemění fakt, že firmu vlastní tuzemský podnikatel Vladimír Komár (příběh Dermacolu si přečtěte zde).

„Je to kvůli názvu. Ale není to na škodu, značka měla takovou ambici, aby vypadala cizokrajně. Název značky nezní česky,“ říká kreativní ředitel reklamní agentury Young & Rubicam Miroslav Pomikal.

Také ze značky pneumatik Barum má hodně lidí dojem, že jde o zahraniční značku. Není to sice většina, ale silných 31 procent. „To mě překvapuje,“ říká Pomikal. Otrokovická značka však patří do německé skupiny Continental. Možná překvapivější je, že „barumky“ šest procent lidí vůbec nezná. Mladším generacím zní možná značka záhadně,“ míní reklamní odborník.

Avšak i Škoda se 27 procentům Čechům „odcizila“. U ní je naopak spojení s Volkswagenem jasné každému. 72 procent lidí ji naopak stále považuje za českou.

Pro vnímání značky jako české přitom přes pět set respondentů nepovažuje za nejdůležitější její vlastnictví, ale jiná tři kritéria: že se vyrábí stále v Česku, zachovává tradiční název a recepturu a je označena jako český výrobek.

Největší vlastenecké vášně naopak budí Kofola a cestovní kancelář Čedok. Obě značky jsou české pro devět z deseti lidí. Další skupinou jsou značky, jimž zahraniční střih přisuzuje téměř pětina až čtvrtina lidí. Patří sem Česká pojišťovna, Baťa, Eta, Vitana, Opavia, Pilsner Urquell, Česká spořitelna a Jar.

Vnímání českých značek.

„Výsledky výzkumu ukazují, že lidé často berou v potaz nejen původ značky, ale i vlastníka. Jinak by těžko někdo mohl považovat za zahraniční značky Českou pojišťovnu, Českou spořitelnu nebo Pilsner Urquell,“ myslí si Ondřej Obluk, ředitel agentury Ogilvy & Mather Prague.

A podotýká, že zejména u luxusní módy a kosmetiky se preference spotřebitelů začínají měnit ve prospěch českých značek. „Existuje skupina zákazníků, která i zde jednoznačně preferuje lokální české firmy,“ říká.

Jaké značky považujete za české?

celkem hlasů: 26784

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 23. listopadu 2017. Anketa je uzavřena.

Kofola 3360
Čedok 2733
Eta 2360
Škoda 2282
Pilsner Urquell 2274
Baťa 2214
Barum 2144
Vitana 1793
Česká pojišťovna 1788
Opavia 1544
Dermacol 1538
Česká spořitelna 1411
Jar 1343



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Mimozemšťan Alza měl potíže. V e-shopu nefungovalo dokončení objednávky

Internetový obchod s elektronikou Alza.cz (ilustrační snímek)

Někteří zákazníci internetového obchodu Alza.cz mohli od včerejšího večera do dnešního poledne nakupovat jenom...

Vyděšená mrkev nabádá děti k pití alkoholu. Britové zatrhli reklamu Aldi

Mrkev Kevin v reklamě Aldi má děsivé vize. Vidí duchy. Podle regulátora ale...

Z britských obrazovek musela zmizet reklama s roztomilou animovanou mrkví jménem Kevin. Zelenina, která se úspěšně...

Co Češi tolik nekupují. CD a DVD už jsou mrtvá i pro statistiky

CD - ilustrační foto

Statistici udělali pořádek ve spotřebním koši a vyhodili, co už Češi tolik nekupují. Přestali tak sledovat ceny...

Najdete na iDNES.cz