Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaké značky jsou „nečeské“? Podle některých i Škoda, Barum či Jar

  5:00aktualizováno  5:00
Značku aut Škoda vnímá jako českou jen sedm z deseti Čechů. Podobně dopadla firma Barum vyrábějící pneumatiky. Ale „nejdále“ mají Češi k výrobci krémů Dermacol. Ten podle většiny respondentů průzkumu STEM/MARK není český, ačkoliv je v českých rukou. Naopak nejvýš vlajku v národních barvách vyvěsila podle ankety Kofola.

Škoda Atero | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Skutečnost, že lidé nevnímají značku jako českou, ještě nevypovídá o tom, že někde marketéři udělali chybu. Může jít o záměr. To je i případ kosmetiky Dermacol, kterou si většina (53 procent) lidí nespojuje se „zlatými českými ručičkami“. Nic na tom nemění fakt, že firmu vlastní tuzemský podnikatel Vladimír Komár (příběh Dermacolu si přečtěte zde).

„Je to kvůli názvu. Ale není to na škodu, značka měla takovou ambici, aby vypadala cizokrajně. Název značky nezní česky,“ říká kreativní ředitel reklamní agentury Young & Rubicam Miroslav Pomikal.

Také ze značky pneumatik Barum má hodně lidí dojem, že jde o zahraniční značku. Není to sice většina, ale silných 31 procent. „To mě překvapuje,“ říká Pomikal. Otrokovická značka však patří do německé skupiny Continental. Možná překvapivější je, že „barumky“ šest procent lidí vůbec nezná. Mladším generacím zní možná značka záhadně,“ míní reklamní odborník.

Avšak i Škoda se 27 procentům Čechům „odcizila“. U ní je naopak spojení s Volkswagenem jasné každému. 72 procent lidí ji naopak stále považuje za českou.

Pro vnímání značky jako české přitom přes pět set respondentů nepovažuje za nejdůležitější její vlastnictví, ale jiná tři kritéria: že se vyrábí stále v Česku, zachovává tradiční název a recepturu a je označena jako český výrobek.

Největší vlastenecké vášně naopak budí Kofola a cestovní kancelář Čedok. Obě značky jsou české pro devět z deseti lidí. Další skupinou jsou značky, jimž zahraniční střih přisuzuje téměř pětina až čtvrtina lidí. Patří sem Česká pojišťovna, Baťa, Eta, Vitana, Opavia, Pilsner Urquell, Česká spořitelna a Jar.

Vnímání českých značek.

„Výsledky výzkumu ukazují, že lidé často berou v potaz nejen původ značky, ale i vlastníka. Jinak by těžko někdo mohl považovat za zahraniční značky Českou pojišťovnu, Českou spořitelnu nebo Pilsner Urquell,“ myslí si Ondřej Obluk, ředitel agentury Ogilvy & Mather Prague.

A podotýká, že zejména u luxusní módy a kosmetiky se preference spotřebitelů začínají měnit ve prospěch českých značek. „Existuje skupina zákazníků, která i zde jednoznačně preferuje lokální české firmy,“ říká.

Jaké značky považujete za české?

celkem hlasů: 26784

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 23. listopadu 2017. Anketa je uzavřena.

Kofola 3360
Čedok 2733
Eta 2360
Škoda 2282
Pilsner Urquell 2274
Baťa 2214
Barum 2144
Vitana 1793
Česká pojišťovna 1788
Opavia 1544
Dermacol 1538
Česká spořitelna 1411
Jar 1343


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Odhad: Češi utratí do Vánoc za hračky přes tři miliardy korun

Pardubická společnost eBrána otevřela po Velikonocích Family & Job Friendly

České domácnosti letos utratí za hračky před Vánocemi přes 3,1 miliardy korun, což je o 100 milionů více než loni....

Podvodné stránky úřadu práce klamou nezaměstnané, varuje ten skutečný

Desítky nových pracovních míst přibude na Ostravsku a Karvinsku pro úředníky....

Klamavé weby nabízejí rekvalifikaci zdarma pro každého a volná pracovní místa, zdánlivě garantovaná úřadem práce....

Řidič autobusu jako akční hrdina, dopravní podniky lákají nové zaměstnance

Ilustrační snímek

Dopravní podniky osmi českých měst spustily tento týden reklamní kampaň, kterou lákají nové zaměstnance na místa...



Najdete na iDNES.cz