České advokátní kanceláře dobývají východní trhy

  9:04aktualizováno  9:04
Čeští právníci si stále častěji rezervují letenky na Ukrajinu, do Rumunska či Bulharska. Ucítili totiž byznys, který by z nich mohl udělat významné regionální hráče na tamních trzích s právními službami.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - Právo, právník | foto: Profimedia.cz

Stejně jako se na počátku devadesátých let sletěly do Prahy západní nadnárodní právnické kanceláře, Češi teď míří na Východ. A oproti západním právníkům si s sebou údajně vezou aktovku plnou výhod.

Východ je trend, Češi ho chytili jako první
"V září otevíráme pobočky v Bulharsku v Sofii a na Ukrajině v Kyjevě,“ říká Pavel Šafář, partner advokátní kanceláře Konečná & Šafář, která má už více než rok své zastoupení také v Rumunsku.

Důvody expanze za hranice? "České firmy rostou a na Východ je doprovázejí jejich domácí právníci. K tomu začíná být na našem trhu těsno, a proto hledáme nové příležitosti za hranicemi,“ vysvětluje Šafář.

 Právníci v zahraničí
 Peterka & Partners
 Slovensko, Ukrajina, Bulharsko
 Konečná & Šafář
 Slovensko, Ukrajina, Bulharsko, Rumunsko
 Růžička, Srp - advokáti
 Slovensko, Bulharsko, Chorvatsko
 Havel & Holásek
 Slovensko, spolupráce s dalšími zeměmi
 Brzobohatý Brož & Honsa
 Slovensko, Rusko
 Kocián Šolc Balaštík
 Brusel
 Procházka Randl Kubr
 Slovensko

Podobně hovoří také Ondřej Peterka, hlavní majitel kanceláře Peterka &Partners. "Je to trend, který zachytili ze zemí bývalého východního bloku zatím jen Češi,“ říká Peterka. Podle něj právníci v okolních státech se společnou minulostí ještě spí.

"Stejně tak mohli jít na Východ třeba Poláci, ale nedělají to,“ tvrdí Peterka, jehož firma už podniká ve velkém na Slovensku, na Ukrajině a na jaře začala budovat plnohodnotnou pobočku také v Bulharsku.

Podle něj by se z Prahy mohla stát Mekka pro firmy, které expandují na východní trhy a hledají k tomu právní pomoc.

"Z Prahy by se mohla vytvořit vstupní brána pro právníky zaměřené na východní Evropu. Stejně jako jsou Londýn a Paříž vstupem do západní Evropy. Všechny nás to může posílit,“ dodává Peterka.

Způsoby expanze se liší. Někteří právníci se vydali do zahraničí se svými velkými klienty, jiní jdou za hranice sami. Prvním krokem obvykle bývá Slovensko.

"Teď už je tam tolik českých právníků, že není výjimkou, když se tam mezi sebou utkávají v právních sporech,“ říká Šafář.

Slovensko má pochopitelně také pro Čechy nejbližší právní systém a zákony. Podle Šafáře se však základy práva příliš neliší v celém regionu, což tuzemským advokátům dává oproti angloamerické konkurenci možnost rychleji se zorientovat.

"Principy jsou ve východní Evropě podobné jako u nás. Mají německé a rakousko-uherské kořeny. Některé věci jsou dokonce v rumunském právu modernější než u nás,“ vysvětluje Šafář, mezi jehož nejvýznamnější klienty patří finanční skupina KKCG miliardáře Karla Komárka. Dalším plusem je jazyková vybavenost. Většina šéfů velkých právnických kanceláří se ještě učila ve škole rusky a teď z toho profitují.

. Proč by mohli uspět

1. nadnárodní firmy často začínají expanzi na východ z Prahy
2. na východní trhy jdou i české firmy, které preferují své právníky
3. kulturní a sociální blízkost k zemím bývalého východního bloku
4. jazyková výbava
5. české firmy jsou levnější než velké mezinárodní společnosti

"Rusky se prostě žádný Američan jen tak nenaučí. My si můžeme číst jejich zákony a kontrolovat lépe práci podřízených,“ vypočítává výhody Peterka.

Podle něj mají české kanceláře v zahraničí výhodu také v tom, že mohou na místním trhu působit jako nezávislí arbitři. "Vybírají si nás i místní klienti, protože mají jistotu, že nejsme spojeni s žádnou zájmovou skupinou. A jsme cenově dostupnější než mezinárodní právnické firmy,“ dodává.

Náklady na vybudování zastoupení se pohybují v řádu několika set tisíc až milionů korun. Záleží na velikosti. Návratnost je podle oslovených kanceláří přibližně dva až tři roky.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

OBRAZEM: Delfín, Tesla Colours i T3. NTM ukazuje sto let českého průmyslu

Výstava Made in Czechoslovakia byla zahájena v Praze 18. 10. 2018. Na...

Od čtvrtka se v Národním technickém muzeu můžete podívat na exponáty výstavy Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který...

Zmrzlina, nebo sex? Sexistické prasátečko odmění urážlivé reklamy

Reklama na zmrzlinu v soutěži Sexistické prasátečko 2018.

V posledním ročníku ankety to vypadá, že zmrzlina i víno svádí k sexismu. Na víno zve blondýna ve vířivce, růžový...

Zemanův expertní tým podpořil jadernou energetiku i prolomení limitů těžby

Tři zaniklé vsi nemívaly veliké kostely, jen malé kaple, jež patřily pod...

Poradní tým prezidenta Miloše Zemana v sobotu podpořil jadernou energetiku a její další rozvoj. Ve výrobě elektřiny...



Najdete na iDNES.cz