V listopadu přepravily ČSA zhruba o pět procent méně cestujících než loni a vedení společnosti v reakci na vývoj trhu přišlo s takzvaným akčním plánem. Jeho součástí je mimo jiné výrazné snížení mezd pilotů a zmrazení růstu platů u ostatních zaměstnanců. V rozhovoru pro ČTK to dnes řekl prezident firmy Radomír Lašák.
Zmrazením či případným snížením mezd chce vedení firmy příští rok na straně nákladů ušetřit minimálně 300 milionů korun. "To není specifikum letectví, ekonomická krize je všude kolem nás a týká se všech odvětví. My jsme o té situaci přemýšleli někdy od června," řekl Lašák. Pokud by šéfové ČSA nereagovali, byli by prý "za hlupáky".
Hlavní slovo budou mít odbory
S akčním plánem proto ve středu seznámili odbory, které musí s novinkou souhlasit. Současná kolektivní smlouva, která zaručuje zaměstnancům každoroční růst mezd o jedno procento nad inflaci, je totiž platná až do konce roku 2010. Odboráři se nyní s návrhem seznamují, neskrývají však úžas.
"Je pravda, že nás to překvapilo, hlavně proto, že před dvěma týdny prezident (Lašák) označil situaci ve společnosti za výbornou," řekl prezident sdružení dopravních pilotů Filip Gaspar. Podle něj Lašák navrhuje snížit pilotům platy o 15 procent a omezit další benefity, například penzijní připojištění.
Průměrný plat pilota ČSA je zhruba 200 tisíc korun, průměrná mzda ve firmě 60 tisíc. Pokud se s piloty dohodne na snížení platů, opasky si údajně utáhne i vedení firmy; mzdy členů představenstva se sníží dvakrát více než pilotům. Pokud k dohodě nedojde, vedení si podle Lašáka platy alespoň zmrazí.
Může se i propouštět
Prezident ČSA zároveň nevyloučil nucené odchody některých zaměstnanců, nepůjde však o plošné propouštění. "Nicméně budu se dívat jednotlivě na každé odděleníčko a sledovat, jestli se bez jeho činnosti neobejdeme," řekl. Firma má nyní zhruba 4 700 zaměstnanců.
Lašák znovu zdůraznil, že ve srovnání s ostatními leteckými společnostmi jsou na tom ČSA stále dobře, ve čtvrtletí i přes meziroční pokles vykázaly zisk 406 milionů korun. Firma podle něj zatím nechce omezovat počet linek, pro příští rok počítá se zhruba stejným počtem letových hodin jako letos.
Přesto nejméně výnosné linky zruší, v polovině ledna přestane například létat z Prahy do Dublinu. - více čtěte zde
Jak prohlásil Lašák, odhadovat budoucnost letecké dopravy příští rok nelze.