Českým aerolinkám zůstane jen 26 letadel

Českým aerolinkám zůstane jen 26 letadel | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

České aerolinky čeká zeštíhlení, zbaví se třetiny letadel

  • 52
Dva roky po výměně vedení Českých aerolinií dostává ztrátový národní dopravce finální podobu své další existence. Tu lze charakterizovat jako výrazně menší a štíhlejší aerolinky, které létají do méně míst než dříve. To se ale nelíbí pilotům. Podle nich se ČSA zmenšují až moc.

"Na konci letošního roku se už České aerolinie dostanou v zásadě do stavu, jak určil restrukturalizační plán. Příští rok už bude především ve znamení zklidnění," sdělil MF DNES šéf Českých aerolinií Miroslav Dvořák. Namísto 39 letadel, která podle výroční zprávy byla ve flotile ČSA na konci loňského roku, jich po roce 2012 zůstane v provozu nanejvýš 26.

Firma bude mít na konci letošního roku už jen 1 400 zaměstnanců. Další vlna propouštění přitom probíhá napříč celou společností. Jak zeštíhlení firmě pomáhá, není zatím jasné: ČSA na rozdíl od některých jiných státních firem odmítají zveřejnit pololetní výsledky.

Podle Dvořáka je jasné, že dopravci zůstane po roce 2012 19 airbusů. Firma zatím definitivně nerozhodla, co udělá s flotilou sedmi menších turbovrtulových letadel ATR 42 na krátké tratě. Těm končí příští a přespříští rok leasing.

Jednou z variant je prodloužení pronájmu. "Je to v tuto chvíli nejpravděpodobnější řešení, ale ještě není finálně rozhodnuto," uvedl Dvořák. O nákupu nových malých letadel zatím firma nerozhodla.

Piloti se proti zmenšování ČSA bouří

Z flotily také zmizí sedm boeingů, které bude firma postupně prodávat. U nich končí leasing, firma je získá do svého majetku a následně prodá. Podle prezidenta sdružení dopravních pilotů CZ ALPA Filipa Gaspara je ale zeštíhlování větší, než mělo být. "V plánu se mluví o 27 letadlech, teď to vychází o letadlo méně. A to nemluvím o nutné rezervě na provoz," varuje Gaspar. Plán podle něj počítal i s více piloty, než teď vedení uvádí.

Mezi piloty a vedením je stále napětí, které po středečním vzájemném setkání nijak neoslabilo. "Jejich strategií je asi stát se nejmenší aerolinií na světě. Nevidíme, že by se firma chtěla nějak rozvíjet či expandovat," říká Gaspar.

Dvořák však taková slova odmítá. Podle něj se plán plní přesně tak, jak ho vláda schválila. Plán však není veřejný, a nelze tak říct, zda mají pravdu piloti, či vedení. "Někteří zaměstnanci možná očekávali, že plán nenaplníme a redukce bude menší, ale nám nezbývá než se ho striktně držet," dodal Dvořák.

Do konce restrukturalizace má z firmy odejít ještě nejméně 30 pilotů a odpovídající počet stevardek.