Vltavská vodní cesta, přístaviště Lannovy loděnice

Vltavská vodní cesta, přístaviště Lannovy loděnice | foto: Ladislav Němec, MAFRA

České Budějovice mají nový přístav, připomíná šest tužek

  • 6
Vypadají jako obří tužky. Místo kreslení ale budou mohutné ocelové tyče, jež vyrostly u Dlouhého mostu v Českých Budějovicích, sloužit ke kotvení lodí. Přístaviště Lannova loděnice na řece Vltavě dokončují technici právě v těchto dnech.

Tyče jsou ukotvené devět metrů pode dnem řeky. "Plovoucí, šedesát metrů dlouhé molo bude podél nich stoupat nebo klesat dle aktuální výšky hladiny vody. Lodě zde tak mohou kdykoli bez problémů zakotvit," popsal mluvčí Ředitelství vodních cest Václav Straka.

Netradiční konstrukce by podle propočtů měla zvládnout i povodně, jaké krajské město zažilo v roce 2002. S pevninou molo spojí můstky a schody nebo bezbariérová rampa pro vozíčkáře. Celkem si stavba přístaviště vyžádá zhruba dvacet milionů korun.

Kolaudace na začátku roku

Investorem je sice Ředitelství vodních cest, ale po dokončení se o ni bude starat město. "Dohodli jsme se tak s ředitelstvím i Povodím Vltavy. Přístaviště by mělo být zkolaudováno na začátku příštího roku," řekla náměstkyně českobudějovického primátora Ivana Popelová.

Vltavská vodní cesta, přístaviště Lannovy loděnicePřístaviště nepotřebuje žádnou stálou obsluhu, ale jeho technické části je třeba pravidelně kontrolovat. "Přistávání lodí bude zdarma. Každý lodivod si za své plavidlo zodpovídá sám, na nás je jen údržba venkovních ploch, což je pár metrů čtverečních travnaté plochy a chodníku. Cenově je to zanedbatelná částka," dodala Popelová.

Podobně se podle ní starají obce a města o přístaviště na plavebním Baťově kanále na Zlínsku. Samotnou plovoucí část mola v Budějovicích pak bude po dohodě s radnicí udržovat Povodí Vltavy. Na oplátku může přístaviště využívat pro své potřeby.

"Bylo by zbytečné si kvůli tomu najímat firmu, proto jsme se takto s Povodím domluvili. Navíc tu lodě zastaví jen při nástupu a výstupu turistů. K delšímu kotvení bude sloužit přístav v Českém Vrbném," upřesnila Popelová.

Vltavská vodní cesta, přístaviště Lannovy loděnice

Samotnou stavbu přístaviště sice platí Ředitelství vodních cest, další potřebné zázemí ale financuje město. To v první polovině příštího roku vybuduje na levémbřehu Vltavy přístupový chodník, veřejné osvětlení a sociální zázemí pro návštěvníky.

"Celkem vše vyjde na zhruba tři miliony korun. Lodní doprava ale posílí cestovní ruch ve městě a chceme, aby se Lannova loděnice stala důstojnou vstupní branou do Budějovic," podotkla Popelová.

Zatím doplují na Hlubokou

Přestože přístaviště u Dlouhého mostu bude hotové už příští rok, lodě jej začnou využívat pravděpodobně až v plavební sezoně roku 2011. V té době totiž bude dokončený i plavební kanál na jezu v Českém Vrbném.

Výletní plavidla dlouhá až 38,5 metru s nosností do tří set tun tak budou moci plout mezi Budějovicemi a Hlubokou na úseku dlouhém téměř devět kilometrů.

V budoucnu počítá Ředitelství vodních cest se splavněním dalších částí řeky směrem na Týn nad Vltavou. Záleží ale na penězích. Celkem by totiž trasa z Budějovic do Týna dlouhá téměř 33 kilometrů měla stát okolo 870 milionů korun.