Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České cestovky šetří, lety za exotikou prodlužují mezipřistání

  1:37aktualizováno  1:37
Až 21 hodin namísto 11 mohou strávit na cestě turisté, kteří se rozhodnou letět v zimě s českými cestovními kancelářemi do Mexika. Cestovky totiž na dlouhé trasy kvůli úsporám nasazují letadla s kratším doletem, které musí mít několik mezipřistání, aby dotankovaly palivo. Cesta se tak výrazně prodlužuje.

Ještě loni cestovní kanceláře létaly s Boeingem 767. | foto: Michal Šula, MF DNES

Například lidé, kteří se budou na konci března vracet s Exim Tours z mexického Cancúnu, se nejprve podívají do Kostariky, pak přelétnou do Salvadoru, a když už konečně vyrazí směrem k domovu, zastaví se ještě pokaždé na hodinku pro palivo na Bermudách a Azorských ostrovech. Na cestě tak stráví přes 21 hodin. Běžný přímý let přitom trvá zhruba polovinu času. Let ve směru do Cancúnu je o něco kratší – zabere 17 hodin.

Po dvou letech dopravy dálkovými letadly musí letos turisté vzít zavděk Boeingy 737-800, které zpravidla létají jen na linkách po Evropě. Stroje patřící společnosti Travel Service nedolétnou bez tankování až do Karibiku a musí cestou dvakrát přistát pro palivo.

Cestovky i nadále inzerují, že nabízejí přímé lety z Prahy, o mezipřistání příliš nemluví. Všechny však při zkušebním nákupu informovaly o tom, že se let protáhne. Problém se týká všech cestovních kanceláří, které nabízejí exotickou dovolenou charterovými letadly z Prahy. Nejde přitom jen o délku letu, ale i o pohodlí během letu.

Malé letadlo je pro cestovky jistota

Podle Stanislava Zímy z Exim Tours ještě není itinerář na 30. březen, kdy je plánován let z Mexika do Prahy se čtyřmi zastávkami, definitivní. "Záleží totiž na prodeji a momentální obsazenosti jednotlivých destinací," uvedl Zíma.

Podle něj jsou letadla úplně nová a firma je používá, protože v Česku jiné dálkové letadlo není. "Mají upravenou konfiguraci, více prostoru pro cestující," tvrdí Zíma.

Důvodů, proč se cestovky vracejí k letadlům ne zcela vhodným pro dálkové trasy, je několik. Po loňské krizi měly potíže prodat dost míst ve velkých letadlech, a tak vsadily na jistotu – nasazení malého letadla, které má zhruba o sto míst méně než uplynulou zimu používaný Boeing 767.

Cesta s mezipřistáními

O kolik je delší cesta s mezipřistáními:


Dominikánská republika
přímý let: 9.30
1 mezipřistání: 12.00
2 mezipřistání: 15.00

Kuba
přímý let: 10.00
1 mezipřistání: 12.30
3 mezipřistání: 17.30

Mexiko
přímý let: 11.00
2 mezipřistání: 17.00
3 mezipřistání: 19.00
4 mezipřistání: 21.20

Pozn.: Časy platí pro let směrem do Česka

Další dlouhodobý problém tkví v tom, že dvě největší skupiny cestovek – Exim Tours a kanceláře kolem Čedoku – nejsou schopné se dohodnout na používání jednoho velkého letadla.

Paradoxně je tak výsledkem v součtu vyšší počet nabízených sedadel než v jednom velkém letadle. Aby tuto kapacitu cestovky naplnily, používají stejné letadlo pro obsluhu dvou i více destinací: například ten, kdo letí do Mexika, cestuje společně s lidmi do Salvadoru.

Lety do Karibiku měly být původně kratší – s jedním mezipřistáním v kanadském Ganderu. Kanadská strana však odmítla možnost, že by si lidé nemuseli na přistání pořizovat vízum. Samy cestovní kanceláře přiznávají, že plnit charterové lety letos nejde příliš dobře.

"U poznávacích zájezdů a pobytových zájezdů pravidelnými linkami jdou prodeje velmi dobře, u charterů to není moc slavné," připouští šéf Eso Travel Tomáš Cikán.

"Lidé, kteří už udělali jednou zkušenost s dálkovým letem malým letadlem, takto létat nechtějí," domnívá se Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří ČR.

Cestovky slibují, že na příští zimu se vrátí opět dálkové letadlo. Některé už ke svým zájezdům začaly nabízet dopravu i pravidelnými linkami. "Cena je prakticky stejná," říká mluvčí CK Fischer Dan Plovajko.

Autor:


Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...



KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Třináctiletého chlapce někdo udal inspekci. Prodával hot dogy bez licence

Ilustrační snímek

Zatímco ostatní kluci jezdí na kole a hrají fotbal, třináctiletý Jaequan Faulkner z amerického státu Minnesota ve...

Kde jsou peníze, které Musk slíbil? Jestli blafuje, porušuje zákony

Americký podnikatel a vynálezce Elon Musk při tiskové konferenci v Chicagu....

Uplynuly dva dny od tweetu Elona Muska o převedení Tesly do soukromých rukou a kolem jeho plánu stále panují...

Další z rubriky

Republika uzavírek. Některé úseky D1 dokončí stavební firmy v předstihu

Na dálnici D1 začaly 15. března 2018 dvouleté opravy mezi Humpolcem na 90....

Oprava potrvá déle, uzavírka se protahuje. Z dálnice D1 obyčejně přicházejí právě takové zprávy. Teď je tu však jedna...

Oprava D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem je po dvou letech hotová

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Na Vysočině se po dálnici D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem začne od pondělí opět jezdit bez omezení. Oprava...

ČD Cargo omladí stárnoucí park o čtrnáct moderních lokomotiv

Vizualizace nové lokomotivy pro ČD Cargo.

Nákladní dopravce ČD Cargo nakoupí čtrnáct moderních lokomotiv pro přepravu nákladů napříč Evropou. Pořídí deset strojů...

Najdete na iDNES.cz