České domácí spotřebiče jsou velmi poruchové

Podle dvou a půl tisíce čtenářů, kteří vyplnili podrobnou anketu o kvalitě domácích spotřebičů, jsou tradiční české značky Eta, Mora, Tesla a Calex příliš poruchové. V žebříčku popularity za nimi končí už jen nepovedené vysavače Moulinex, sporáky Fiko a sovětské ledničky Minsk. Jedinou tuzemskou výjimkou jsou mikrovlnné trouby od Ety: průměrná poruchovost i průměrná spokojenost jejich majitelů. Prokázala to jedna z největších tuzemských anket, jejíž výsledky jsou veřejnosti k dispozici. MF DNES se tak zařadila po bok francouzskému spotřebitelskému sdružení Que choisir a britskému Which?, které podobné ankety pořádají již deset let.

Podle dvou a půl tisíce čtenářů, kteří vyplnili podrobnou anketu o kvalitě domácích spotřebičů, jsou tradiční české značky Eta, Mora, Tesla a Calex příliš poruchové. V žebříčku popularity za nimi končí už jen nepovedené vysavače Moulinex, sporáky Fiko a sovětské ledničky Minsk. Jedinou tuzemskou výjimkou jsou mikrovlnné trouby od Ety: průměrná poruchovost i průměrná spokojenost jejich majitelů.

Prokázala to jedna z největších tuzemských anket, jejíž výsledky jsou veřejnosti k dispozici. MF DNES se tak zařadila po bok francouzskému spotřebitelskému sdružení Que choisir a britskému Which?, které podobné ankety pořádají již deset let. Nejspolehlivějšími přístroji v Evropě i Česku jsou právě mikrovlnné trouby. Do opravy musí během svého života jen každá desátá. A to ještě polovinu všech závad si obvykle zaviní jejich majitelé sami - bývají poškozena dvířka. Úplně nejlepší pověsti se mezi českými spotřebiteli těší trouby DeLonghi, s nimiž je spokojeno sedmadevadesát procent jejich majitelů. Není divu, když jen sedm procent trub muselo být opravováno. Málo poruch se vyskytuje i u myček (13 %), televizorů (15 %), videokamer (16 %) a mrazáků (18 %). Naopak závady lze nejvíce očekávat u praček (39 %), chladniček (26 %), sporáků (26 %) a videorekordérů (25 %). Mezi výrobci bílé techniky si nejlépe vede AEG (s jejich myčkami, pračkami a vysavači jsou majitelé téměř stoprocentně spokojeni), jen deset procent ve spokojenosti na ně ztrácí Bosch (myčky, pračky, mrazáky a chladničky) a dalších deset procent Electrolux (myčky, pračky, mrazáky a vysavače) a Zanussi (myčky, pračky, mrazáky a chladničky). Výjimečná je kvalita značky Liebherr, jejíž jedinou chladničku nebylo třeba opravovat. Výsledky ankety MF DNES zhruba odpovídají i zahraničním anketám. Výjimkou je drahá značka Miele, která vítězí ve všech kategoriích bílé techniky. V tuzemském vzorku lidí však byla zastoupena jen malým množstvím majitelů, a tak nemohla být do závěrečného sčítání zařazena. Takzvaná černá technika, která zahrnuje sporáky, trouby a varné desky, byla ze stejného důvodu zastoupena jen pěti značkami, které dominují na zdejším trhu. Nejvíce jsou lidé spokojeni se sporáky Fagor, nejméně s Etou a Fikem. Dvě třetiny sporáků Fiko už okusily opravářovy ruce. Na rozdíl od bohatší Evropy nebyly hodnoceny keramické varné desky, protože podle české ankety je téměř nikdo nevlastní. Zatímco u domácích spotřebičů je situace víceméně jasná a věhlasné značky končívají na prvních místech žebříčku spokojenosti, u spotřební elektroniky tomu tak není. Například Panasonic má z pohledu spotřebitelů výborné videokamery, průměrné televize a špatné videorekordéry. Firma JVC zase výborné televize, horší kamery a špatná videa.



O anketě

* ankety se zúčastnilo 2482 čtenářů MF DNES
* celkem bylo zpracováno přes jeden a půl milionu údajů
* výsledky domácích spotřebičů vycházejí dnes, o mobilních telefonech bylo možno si přečíst 6. prosince
* detailní poznatky z ankety budou postupně zveřejňovány spolu s články na konkrétní témata

Stanovisko ETA a.s. k výsledkům ankety

Výsledky ankety jsou v  rozporu s výzkumy jiných firem i naším vlastním sledováním, která pravidelně provádí útvar řízení jakosti a která mapují návratnost jednotlivých skupin výrobků do záručních i pozáručních oprav. Ty potvrzují trvale vysokou úroveň kvality u celého sortimentu našich výrobků a zejména u vysavačů. ETA je v oboru vysavačů již řadu let dodavatelem západoevropských výrobců světových značek. 

Naše informace, které plynou z výzkumů mapujících stáří spotřebičů v domácnostech plyne, že průměrné stáří vysavačů se pohybuje kolem 10 let. Drtivá většina těchto výrobků je samozřejmě právě značky ETA, což bohužel negativně ovlivňuje vnímání naší značky v očích spotřebitelů. V tom právě vidíme možnou příčinu výsledků vašeho průzkumu. ETA a. s. v letošním roce  kromě jiného uspořádala akci "Starý za nový", která má vést k obnovení  výrobků v domácnostech a tím i k dalšímu vylepšování vnímání naší značky v očích veřejnosti.