Dluhy firmy porostou až do roku 2015, dráhy už si půjčily přes 22 miliard korun, což je více než pětkrát tolik, než dlužily při nástupu současného šéfa Petra Žaludy v roce 2008.
I když větší zadluženost znamená čím dál větší náklady na splátky úroků, dráhy půjčky vysvětlují nutností obnovy vozového parku. Ten naopak v posledních letech výrazně omládl, což se projevuje i v nárůstu počtu cestujících. Ti však nepřibývají zdaleka takovým tempem.
"Vzhledem k potřebě investic kulminuje plánovaný dluh v letech 2013 a 2014 s tím, že od roku 2015 se předpokládá postupné snižování zadluženosti," řekl mluvčí drah Radek Joklík. "I přes zvýšení dlouhodobých závazků zůstává zadluženost skupiny na bezpečné hladině dlouhodobě udržitelného dluhu," tvrdí firma ve výroční zprávě. Objem dlouhodobých závazků už přesáhl roční výši tržeb z jízdného a úhrad od státu a krajů.
Cílem je snížení ztrát v osobní dopravě
Dráhy loni vydanými dluhopisy částečně splatily některé úvěry a přesunuly svoji zadluženost z krátkodobých úvěrů do dlouhodobých závazků. Objem všech dluhopisů už tvoří více než patnáct miliard korun, první emisi z roku 2009 už dráhy splatily i nově vydanými dluhopisy. Jen na úrocích musela firma zaplatit loni téměř 700 milionů korun.
Vedení drah se už nemůže tak snadno zadlužit - úvěry či dluhopisy nad miliardu korun, stejně jako investice, bude schvalovat jejich řídící výbor, zatímco dosud stačilo schválení dozorčí radou.
Celá skupina Českých drah loni hospodařila na první pohled s vysokou ztrátou 1,6 miliardy korun, většinu této sumy však způsobil jednorázový odpis majetku v ČD Cargo. Přesto se drahám nedaří vydělávat na jejich hlavním byznysu, osobní dopravě. Loni sice došlo ke zmírnění ztráty na 517 milionů korun, částečně však díky zvýšení úhrad od krajů. Nákupy nových vlaků ovlivňují negativně i hospodaření, jen odpisy stouply meziročně o více než 400 milionů korun.
"Snižování ztráty osobní dopravy je naším hlavním cílem. Přispívají k tomu především úspory v provozních nákladech. Rovněž meziročně vzrůstají tržby z přepravy, a to především v dálkové dopravě," dodal Joklík.
Cestující si v polovině dubna mohli poprvé vyzkoušet nové railjety
17. dubna 2013 |