Dráhy vypraví na Okoř vlak pro děti. Cyklisté si mohou zalepit duši

  • 27
Na českých kolejích se objeví první vlak, cílený zejména na děti. Výletní "Cyklohráček" pojede dvakrát denně o víkendech a svátcích mezi Prahou, Okoří a Slaným. Ve dvou ze tří vagónů jsou různé hračky od dřevěných vláčků po houpací síť. Přebalovací pult se však již nevešel. Prostřední vagón slouží cyklistům.

Vlaky vyjedou z Masarykova nádraží vždy v 9:10 a ve 13:41, ze Slaného se vrací v 11:31 a v 17:10. Sezónní provoz má být ukončen 28. října. Na projektu se podílí České dráhy, hlavní město Praha a organizátor dopravy v metropoli ROPID.

Pomalovaný "Cyklohráček plný hraček" pojme až osmdesát lidí a přes dvacet kol, hry na palubě budou obsluhovat hrajvedoucí a děti, které pojedou ve směru ze Slaného do Prahy, dostanou zdarma jako dárek dětskou vstupenku do Království železnic na pražském Smíchově. Vlak jede do 54 kilometrů vzdáleného Slaného hodinu a tři čtvrtě, jednosměrná jízdenka bez zákaznické karty vyjde na 81 korun, s předplacenou kartou opencard nebo In Kartou levněji.

Pro cyklisty pumpička, pro děti píšťalka

Vlak má tři vagóny. Na obou koncích jsou kabiny strojvedoucího, do kterých děti za jízdy mohou nahlížet přes velké sklo. Prostřední vagón je určený spíše dospělým a cyklistům, místo hraček je v něm kompresor na nafukování kol, sada na opravu duší nebo nářadí.

První herní vagón je určen spíš pro starší děti. V jedné ze stěn je vestavěna tabule na kreslení křídami a stolečky ve voze jsou předělány na deskové hry jako piškvorky, dáma, člověče, nezlob se nebo šachy. "Moc se mi to líbí, děti jsou nadšené. Jen bych uvítala, kdyby tady bylo víc hraček pro menší," říká učitelka Eva Vojtíšková z mateřské školy U Vysočanského pivovaru, která se vlakem projela při prezentaci s třídou pětiletých dětí.

Menší děti si více vyhrají ve druhém vagónu, na jehož konci je vyvýšená část s herním koutkem a hračkami. Na hraní jsou třeba kostky, vláčkodráha, závěsná houpací síť či rekvizity pro malé "železničáře" jako čepice, brašny, výpravky a píšťaly.

Provoz vlaku pomáhá financovat Praha. "Bude nás to stát zhruba jeden milion korun," říká radní pro dopravu hlavního města Prahy Jiří Pařízek (TOP 09). O tržby z jízdného se metropole podělí s Českými drahami. Cyklohráček letos jezdí v pilotním provozu. Jestli pojede i příští rok, není jisté. "Máme ambici pokračovat i v příštím roce s tím, že bychom provoz poupravili podle zájmu lidí," ubezpečil radní.

Podobu dvěma dětským soupravám dala společnost Pars ze Skupiny Škoda. Dráhy pro tento účel vzkřísily deset až třináct let staré vlaky Esmeralda a Kasandra. Ty jsou původními a dnes jedinými dvěma prototypy vlaku 812, který se stal předchůdcem známých Regionov. Narozdíl od nich tyto dvě původní soupravy nemají průchozí vagony a prostor na toaletách nedovolil vestavět přebalovací pult pro kojence.

Konkurence na železnici cílí na rodiny s dětmi

České dráhy a konkurence na trase Praha - Ostrava v poslední době lákají rodiny na hry pro děti. Zábava se stává standardem na konkurenční vnitrostátní lince, na kratších cestách však stále chybí. A zřejmě se nedá čekat, že by se nový Cyklohráček stal první vlaštovkou, která v blízké době přinese dětem větší komfort na regionálních linkách, protože vlak je především výletní.

Koncem března vyrazily na české koleje poprvé vlaky s dětskými hernami v barvách RegioJetu. Soukromý dopravce je nabízí na trase mezi Prahou a Havířovem. Od prosince by měly být koutky i v railjetech Českých drah. (více čtěte zde)