Chceme jet první! České dráhy bojují s RegioJetem už i o jízdní řády

  9:58aktualizováno  9:58
Konkurenční boj mezi Českými drahami a soukromníky se přesouvá také do jízdních řádů. Dopravcům se často nelíbí, jak pouštějí dispečeři Správy železniční dopravní cesty jednotlivé vlaky na trať. Mají pocit, že by měla jet jako první právě jejich souprava.

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express. | foto: iDNES.cz

Poškozené se cítí České dráhy i RegioJet, relativně bez stížností se zatím obešel Leo Express.

Zatímco v ideálním stavu bez zpoždění by k podobným situacím nedocházelo, letošní rozsáhlá výluková činnost dodržování jízdního řádu výrazně komplikuje.

„Stížnosti jsou časté, každou prověřujeme. Někdy dochází i k paradoxním situacím, že si stěžují na jeden konkrétní případ dva dopravci současně,“ říká náměstek generálního ředitele SŽDC pro řízení provozu Josef Hedrych.

Ke stížnostem dochází zejména ve směru z Moravy do Prahy. Podle jízdního řádu jede dříve RegioJet, ten ale zejména na spojích ze Slovenska získává zpoždění. Nejen kvůli výlukám, ale i díky svému hodně napjatému jízdnímu řádu, který počítá s minimálními dobami pobytu ve stanicích. Často navíc podle Hendrycha dopravce jezdí s více vozy, než nahlásil při tvorbě jízdního řádu, a vlak je proto pomalejší. RegioJet má často i desetivozové soupravy. „Jízdní doby jsou stanovené dobře, ale pro normální stav tratí a snesitelný počet výluk. Z vlastní zkušenosti strojvedoucího vím, že za dnešního stavu výluk se včas nedá přijet ani s Vectronem,“ říká provozní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt.

Mezistátní vlaky mají prioritu

Velmi často se tak vlaky obou dopravců, které míří do Prahy, setkávají v Olomouci. Jízdní řád je postavený tak, že z Olomouce vyjíždí dřív RegioJet, ten má však většinou rychlost kvůli lokomotivě omezenu na 140 km/h. Naopak pendolino, které může jet o dvacet kilometrů rychleji, musí často čekat. K nelibosti Českých drah i cestujících se pak musí „ploužit“ za RegioJetem.

České dráhy provádějí analýzu provozu a přesnosti jednotlivých spojů. „Pokud máme na základě analýzy nějaké podezření, že došlo ke zdržení vlaků v souvislosti s jízdou pomalejších vlaků jiných dopravců před našimi rychlejšími, tak danou záležitost pravidelně projednáváme se SŽDC,“ řekl mluvčí ČD Petr Štáhlavský.

Podle Hendrycha jsou jasné předpisy, kdy má vlak přednost. „Vlak, který má větší zpoždění, má přednost, aby jel dříve a dál zpoždění nezvětšoval,“ vysvětlil Hendrych.

RegioJet má navíc často přednost také proto, že je při cestě ze Slovenska veden jako mezistátní vlak, což je podle kategorizace vlaků důležitější než vnitrostátní pendolino. Opačně zase společnosti RegioJet či Leo Express kritizují ČD, jedou-li z České Třebové za zpožděným vlakem z Budapešti či Grazu, který navíc stojí i v Kolíně.

Zásobníky nabité stížnostmi

Oba dopravci přitom mají v zásobě desítky až stovky konkrétních případů, kdy se cítí poškozeni. „Počet případů, kdy vlaky jiných dopravců, nižší kategorie nebo pomalejší, omezují jízdu našich souprav, je odhadem třikrát vyšší,“ podotkl Schmidt. Podle něj je problémem i to, že výluky nejsou koordinované. „Jen mezi Třincem a Prahou je zavedeno dvaačtyřicet pomalých jízd, dodržovat za takové situace jízdní řád je nemožné,“ dodal Schmidt.

SŽDC sjednotila v minulých měsících postupy pro dispečery, jak mají v takových případech postupovat. „Mohou se stát jednotlivá pochybení, ale ve většině případů jedeme podle jasně stanovených pravidel,“ dodal Hendrych.

Koncem října spustí SŽDC nový informační systém operativního řízení, který jak dispečery, tak i výpravčí upozorní, že řazení vlaku (jiná lokomotiva, vůz se sníženou rychlostí) neodpovídá plánu a že organizaci jeho jízdy musí věnovat zvýšenou pozornost.

Od nového jízdního řádu by se měla situace mírně zlepšit. Dopravci už nebudou jezdit tak blízko sebe, navíc dojde k ukončení řady výluk.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Francouzské aerolinky povede poprvé v historii žena

Ředitelka Air France Anne Rigailová.

V čele letecké společnosti Air France stane 17. prosince poprvé žena. Devětačtyřicetiletá Anne Rigailová nahradí...

Česko jako továrna na řidičáky. Tuzemské průkazy jsou za hubičku

Ilustrační snímek

České autoškoly patří v rámci Evropy k nejlacinějším. Cena běžného kurzu pro absolvování řidičského průkazu na osobní...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Najdete na iDNES.cz