Chceme jet první! České dráhy bojují s RegioJetem už i o jízdní řády

  9:58aktualizováno  9:58
Konkurenční boj mezi Českými drahami a soukromníky se přesouvá také do jízdních řádů. Dopravcům se často nelíbí, jak pouštějí dispečeři Správy železniční dopravní cesty jednotlivé vlaky na trať. Mají pocit, že by měla jet jako první právě jejich souprava.

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express. | foto: iDNES.cz

Poškozené se cítí České dráhy i RegioJet, relativně bez stížností se zatím obešel Leo Express.

Zatímco v ideálním stavu bez zpoždění by k podobným situacím nedocházelo, letošní rozsáhlá výluková činnost dodržování jízdního řádu výrazně komplikuje.

„Stížnosti jsou časté, každou prověřujeme. Někdy dochází i k paradoxním situacím, že si stěžují na jeden konkrétní případ dva dopravci současně,“ říká náměstek generálního ředitele SŽDC pro řízení provozu Josef Hedrych.

Ke stížnostem dochází zejména ve směru z Moravy do Prahy. Podle jízdního řádu jede dříve RegioJet, ten ale zejména na spojích ze Slovenska získává zpoždění. Nejen kvůli výlukám, ale i díky svému hodně napjatému jízdnímu řádu, který počítá s minimálními dobami pobytu ve stanicích. Často navíc podle Hendrycha dopravce jezdí s více vozy, než nahlásil při tvorbě jízdního řádu, a vlak je proto pomalejší. RegioJet má často i desetivozové soupravy. „Jízdní doby jsou stanovené dobře, ale pro normální stav tratí a snesitelný počet výluk. Z vlastní zkušenosti strojvedoucího vím, že za dnešního stavu výluk se včas nedá přijet ani s Vectronem,“ říká provozní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt.

Mezistátní vlaky mají prioritu

Velmi často se tak vlaky obou dopravců, které míří do Prahy, setkávají v Olomouci. Jízdní řád je postavený tak, že z Olomouce vyjíždí dřív RegioJet, ten má však většinou rychlost kvůli lokomotivě omezenu na 140 km/h. Naopak pendolino, které může jet o dvacet kilometrů rychleji, musí často čekat. K nelibosti Českých drah i cestujících se pak musí „ploužit“ za RegioJetem.

České dráhy provádějí analýzu provozu a přesnosti jednotlivých spojů. „Pokud máme na základě analýzy nějaké podezření, že došlo ke zdržení vlaků v souvislosti s jízdou pomalejších vlaků jiných dopravců před našimi rychlejšími, tak danou záležitost pravidelně projednáváme se SŽDC,“ řekl mluvčí ČD Petr Štáhlavský.

Podle Hendrycha jsou jasné předpisy, kdy má vlak přednost. „Vlak, který má větší zpoždění, má přednost, aby jel dříve a dál zpoždění nezvětšoval,“ vysvětlil Hendrych.

RegioJet má navíc často přednost také proto, že je při cestě ze Slovenska veden jako mezistátní vlak, což je podle kategorizace vlaků důležitější než vnitrostátní pendolino. Opačně zase společnosti RegioJet či Leo Express kritizují ČD, jedou-li z České Třebové za zpožděným vlakem z Budapešti či Grazu, který navíc stojí i v Kolíně.

Zásobníky nabité stížnostmi

Oba dopravci přitom mají v zásobě desítky až stovky konkrétních případů, kdy se cítí poškozeni. „Počet případů, kdy vlaky jiných dopravců, nižší kategorie nebo pomalejší, omezují jízdu našich souprav, je odhadem třikrát vyšší,“ podotkl Schmidt. Podle něj je problémem i to, že výluky nejsou koordinované. „Jen mezi Třincem a Prahou je zavedeno dvaačtyřicet pomalých jízd, dodržovat za takové situace jízdní řád je nemožné,“ dodal Schmidt.

SŽDC sjednotila v minulých měsících postupy pro dispečery, jak mají v takových případech postupovat. „Mohou se stát jednotlivá pochybení, ale ve většině případů jedeme podle jasně stanovených pravidel,“ dodal Hendrych.

Koncem října spustí SŽDC nový informační systém operativního řízení, který jak dispečery, tak i výpravčí upozorní, že řazení vlaku (jiná lokomotiva, vůz se sníženou rychlostí) neodpovídá plánu a že organizaci jeho jízdy musí věnovat zvýšenou pozornost.

Od nového jízdního řádu by se měla situace mírně zlepšit. Dopravci už nebudou jezdit tak blízko sebe, navíc dojde k ukončení řady výluk.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Personální kolotoč v ČD. Mění se šéfové odborů, vracejí náměstci

Vlaková souprava CityElefant

Po výměně na postu generálního ředitele a dozorčí rady pokračují v Českých drahách velké změny. Nové vedení spustilo...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...



Najdete na iDNES.cz