Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy chtějí dát do pendolin předražený internet

  4:09aktualizováno  9:34
České dráhy plánují cestujícím v pendolinech dopřát během cesty připojení k internetu. Přestože dopravce letos šetří, kde se dá, na zavedení a provoz internetu v sedmi soupravách vypsal zakázku, jejíž cena je podle lidí z branže zbytečně vysoká. Už dříve byl kritizován i nákup pendolin, která stála přes čtyři miliardy korun.

V Pendolinu se lidé připojí k internetu. Dráhy za něj však zaplatí zbytečně velké peníze. | foto: České dráhy

Orientační hodnota zakázky je 20 milionů korun za vybavení vlaků a pětiletý provoz. Zkušenosti z ciziny však ukazují, že se dá pořídit internet mnohem levněji a ve stejné kvalitě.

Podle Frederika Gustafssona ze švédské firmy Icomera, která zasíťovala přes 400 vlakových souprav v Evropě, stojí vybavení vlaku v průměru 30 tisíc eur, tedy zhruba 750 tisíc korun. Dalších pět let provozu každé soupravy by pak stálo nejvýše 600 tisíc korun.

Celková cena zakázky by se tak podle odhadů měla pohybovat okolo deseti milionů korun.To zhruba odpovídá částce, kterou představenstvo Českých drah letos v únoru na internet do pendolin vyčlenilo.

"Původní záměr se postupem času ukázal jako příliš úzce vymezený a následně zvolený postup jako nerealizovatelný, což ale nebylo způsobeno vinou na straně Českých drah," vysvětluje posun v ceně mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský.

Vizualizace pokrytí ve vlacích Pendolino 

Podle Terezy Němcové ze společnosti 4Call, která se podílela na přípravě projektu internetu do vlaků, jsou kritéria výběrového řízení nastavena zbytečně přísně, což může omezit konkurenci.

Na malou zakázku chtějí dráhy po účastníkovi mnoho certifikací, pojištění a obrat nejméně pětadvacetinásobek roční hodnoty zakázky.
Firma 4Call navíc připravuje žalobu vůči Český drahám.

 "Ani sedm měsíců po uplynutí splatnosti faktur nebyly schopny České dráhy za měření a přípravu podkladů pro výběrové řízení nic uhradit," vysvětlila Němcová.

České dráhy navíc měly už loni bez tendru přichystanou smlouvu s CDTi, bývalou dceřinou společností firmy ČD – Telematika. Cena byla 3,3 milionu korun za jednu soupravu – dohromady tedy přes 23 milionů.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce...
Dožil zde Napoleon. Teď dostává Svatá Helena první pravidelný letecký spoj

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce kilometrů na západ od afrického pobřeží, přistál v sobotu první pravidelný let....  celý článek

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan -...
Lodí po Odře až do Ostravy? Poláci čekají na miliardy z EU, Češi na studii

Polsko chce do tří let začít na Odře stavět vodní cestu k hranici s jižním sousedem. Česko v plánu na propojení Odry s Dunajem tak daleko není, v současnosti...  celý článek

Samořiditelné Audi A7
Další bonus samořiditelných aut? Povinné ručení zlevní, míní odborníci

Pojišťovny se připravují na pokles škod a změnu pojistek. Autonomní vozy totiž méně bourají. Pokud nyní ročně způsobí škodu pět vozidel ze sta, pak v budoucnu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.