Ambice mají vysoké. Cestujícím, kteří jezdí ve třicet let starých koženkových kupé, to může znít jako vtip - dráhy chtějí s firmou proniknout i do sousedních zemí a začít soutěžit o dotované tratě například v Německu nebo Rakousku. Na to by si státní dopravce sám nikdy netroufl.
Nová firma se bude účastnit i soutěží na zajištění spojů v Česku, které postupně vypisují ministerstvo dopravy a kraje. Přestože by šlo o nízkonákladovou firmu, na ceně jízdenek se to nemusí projevit. O tarifu u dotovaných spojů rozhoduje většinou kraj či ministerstvo. Dráhy však odhadují, že pro ně budou jezdit až o třicet procent levněji. Z ušetřených peněz by kraje mohly například zajistit více spojů.
K čemu vlastně drahám nová firma bude? Státní podnik přes ni může po vzoru zahraničních železnic pustit do vlaků i soukromý kapitál. A právě s ním podnikat v zahraničí.
Plány už probírala dozorčí rada. Nelíbí se však odborářům. Ti mají obavy, že v nové firmě nebude platit kolektivní smlouva drah. Zaměstnanci převedení pod novou firmu by tak ztratili dosavadní výhody a "jistoty".