Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

České dráhy se po letech odhodlaly ke zřízení facebookového profilu

  • 88
České dráhy výrazně změní svoji přítomnost na internetu. Vzkřísily opět plány začít lákat své zákazníky a mluvit s nimi i přes sociální sítě. Navíc plánují zásadní rekonstrukci svých webových stránek.

České dráhy jsou zatím poslední z tuzemských železničních osobních dopravců, které nemají na Facebooku vlastní profil. Existují pouze neoficiální účty, o kterých firma ví. Zatím má účet pouze na Twitteru, kde informuje o mimořádnostech v dopravě, například o zastavení provozu. 

O zavedení facebookového profilu České dráhy uvažovaly už v dobách vedení Petrem Žaludou, po jeho odvolání však nakonec z plánů sešlo. Teď firma vytáhla plán na sociální sítě znovu a začala už hledat lidi, kteří by se o účet starali. 

„Oficiální facebookový profil zatím nemáme, využíváme ho jen pro speciální akce nebo produkty typu Junior program nebo Národní den železnice,“ řekl mluvčí Radek Joklík.

Firma zatím vymýšlí i strategii, co všechno bude na Facebook dávat a co tam hodlá řešit.

Hromosvod pro stížnosti i naštvané komentáře

Zkušenosti soukromých dopravců ukazují, že se z facebookového účtu často stává spíše kniha přání a stížností. Například na účtu Regiojetu se objevily poprvé fotky špinavých vagonů nebo informace o problémech s klimatizací. 

Právě na něco podobného se budou muset podle Jakuba Křenka, který má sociální média na starosti v agentuře Adison, připravit i České dráhy. „Minimálně zpočátku se profil pravděpodobně stane místem, kde se budou hromadit stížnosti. Ať už ty opodstatněné, se kterými lze něco udělat, tak třeba i obecně naštvané komentáře na to, že je lidem ve vlaku vedro,“ předpokládá.

V tom také vidí příčinu toho, proč jsou dráhy dosud mezi podobně velkými zákaznicky zaměřenými firmami určitou raritou, která na Facebooku aktivní není. Pokud se ale zaměstnanci drah budou komunikaci na sociální síti věnovat v dostatečném počtu, mohlo by to podle Křenka image značky posílit. „Tedy za předpokladu, že se nezaleknou a po několika týdnech účet nezruší,“ říká.

„Osobně jsem zrovna nedávno měl docela dobrou zkušenost s vyřízením žádosti přes telefonickou infolinku. Pokud budou i na Facebooku reagovat dostatečně rychle, bude to pro jejich zákazníky i pro ně samotné plus,“ dodává.

Zásadně se změní i web

České dráhy už loni dotáhly zpoždění s mobilními aplikacemi do chytrých telefonů. Spustily aplikaci Můj vlak, která funguje jako e-shop a současně vyhledávač spojení, ukazuje i aktuální zpoždění. Při přestupech uživatelé vědí, ze kterého nástupiště pojede vlak, který chtějí použít. 

Firma chystá současně po letech i zásadní proměnu webových stránek. Zaměřit se chce hlavně na usnadnění online prodeje jízdenek. „Chceme, aby byl přehlednější a víc prozákaznický,“ řekl Joklík. Podle něj spustí nový web v prvním čtvrtletí příštího roku. 

Podle serveru Marketing Sales Media získala zakázku na nové stránky agentura Symbio Digital. S tou už České dráhy spolupracovaly na designu mobilní aplikace. 

,