Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České dráhy chystají změny, 1. třída pendolina zdraží

  10:54aktualizováno  10:54
České dráhy připravují na českých nádražích řadu změn. Kvůli rychlejšímu odbavení cestujících zavádějí tři typy pokladen. Jako první se s nimi seznámí pasažéři na brněnském hlavním nádraží. Vedení společnosti zároveň oznámilo, že za cestu 1. třídou pendolinem zaplatí lidé o 12 procent více.

České dráhy končí se zaváděcími cenami | foto: Jan Zátorský

Základní pokladny se nebudou příliš lišit od těch současných. Budou sloužit pro zakoupení jednorázové jízdenky, žádné další služby se tu poskytovat nebudou. "Bude to podle hesla koupíš a jedeš," řekl novinářům ředitel marketingu Aleš Ondrůj.

U pokladen nabízející komplexní odbavení si cestující budou moci vyřídit průkazy, koupit komplikovanější jízdenky či získat informace. Zvláštní kategorií pak budou speciální pokladny s přednostním odbavením určené pro cestující pendolina, pasažéry I. třídy a také těhotné ženy či lidé se sníženou pohyblivostí.

První bude Brno
Systém tří typů pokladen bude dostupný na všech stanicích, které dráhy řadí do 4. a 5. kategorie, což jsou na škále stanic nejvyšší dvě. Podle Ondrůje se jedná zhruba o šest desítek stanic. Jednak jde o nádraží v krajských městech, ale také o významné železniční uzly jako je Valašské Meziříčí nebo Přerov.

Prodej bude probíhat pod značkou ČD centrum, které jsou v některých klíčových stanicích už nyní, poskytují ale především doplňkové služby. "Cílem drah je, aby na všech těchto místech bylo možné platit kartou," uvedla ředitelka odboru osobní dopravy Luďka Hnulíková.

Pilotní projekt startuje příští středu na brněnském hlavním nádraží. Základních pokladen bude sedm, komplexních pět a přednostní jedna.

Dráhy také zavedou prodej jízdenek po telefonu. Zatím ale jen pro vybrané vlaky.

Za 1. třídu v pendolinu si lidé připlatí
Dráhy se také chystají změnit tarify v pendolinech. V 1. třídě zdraží jízdné zhruba o 12 procent, 2. třída vyjde zhruba nastejno. Zdražení pocítí nejvíc studenti, kteří nevlastí slevové průkazky vydané drahami.

Změny souvisejí s novým typem jízdného, které dráhy v pendolinech zavádějí pod značkou SC Net. Liší se podle třídy a podle toho, zda se jedná o jízdenku na severní či jižní větvi.

Jízdenka pak platí na celé trase pendolina a nerozhoduje, kde zákazník nastoupil. Cena zůstane stejná. Na druhou stranu budou moci cestující dojet do cíle za využití regionálních vlaků bez nutnosti kupovat další jízdenku.

Dráhy ale zároveň umožní, aby cestující mohli využít všech slev dostupných i v jiných vlacích drah. "Zůstává nicméně povinnost zajistit si rezervaci," uvedla Hnulíková s tím, že počet míst v soupravě je omezen a není žádoucí, aby cestující v pendolinech stáli.

Rezervace vyjde jako dosud na 200 Kč, pro cestující se zákaznickou kartou drah je za 86 Kč.

SC Net v pendolinech
Severní větev* (Ekonom) 500 Kč
Severní větev* (Business) 750 Kč
Jižní větev** (Ekonom) 400 Kč
Jižní větev** (Business) 600 Kč
Zdroj: ČD, * Severní větev=Praha - Olomouc - Ostrava, ** Jižní větev (Praha - Pardubice - Brno - Břeclav).

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Tesco šlo do sebe. Ukázalo, kolik potravin ročně vyhodilo

Obchodní řetězec Tesco ve střední Evropě se rozhodl, že přestane plýtvat potravinami. Jako důkaz, že to myslí opravdu vážně, zveřejnil řetězec výsledky...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PRŮZKUM: Tři z pěti Čechů omezili máslo. 60 korun za kostku je moc

Zdražování másla pokračuje. Cena za více než padesát korun ale Čechům připadá přehnaná. Téměř tři pětiny lidí tvrdí, že rostoucí cena másla v posledním měsíci...  celý článek

Generální ředitel hotelu Four Seasons v Praze René Beauchamp
Dnešní host chce rychlá data, říká ředitel luxusního pražského hotelu

Lidé díky dobré kondici světové ekonomiky tráví více času cestováním a utrácejí za ně více peněz. Z toho těží i Praha, kterou si v poslední době hodně oblíbili...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.