Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České dráhy dostaly pokutu za wi-fi v railjetech, chybovaly v zakázce

  12:16aktualizováno  12:16
Railjety Českých drah mají rok a půl po nasazení do provozu konečně i pokrytí bezdrátovým internetem. Za způsob, jakým zadal dopravce zakázku své firmě ČD-Telematika, ale musí zaplatit stotisícovou pokutu.

50. let Večerníčku. Polepený Railjet. | foto: České Dráhy

Zakázku totiž podle Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) získala firma, která nesplnila sama podmínky soutěže. Vítězný dodavatel měl navíc s montáží zpoždění. Na podezřelou zakázku upozornil jako první server iDNES.cz (více čtěte zde).

Rozhodnutí ÚOHS není zatím pravomocné, České dráhy proti němu mohou podat rozklad. Podle úřadu dopravce porušil zákon, když uzavřel smlouvu se sdružením RailWiFi (tvořené dodavateli ČD-Telematika a Simac Technik ČR) a nevyloučili jej z další účasti v zadávacím řízení, ačkoliv neprokázal splnění všech stanovených kvalifikačních předpokladů.

Wi-fi se drahám prodraží. V railjetech zaplatí víc než v pendolinech

Stotisícová pokuta je ale výrazně nižší, než samotné předražení zakázky způsobené diskriminačními podmínkami v soutěži. Pro srovnání: zasíťování stejného počtu pendolin stálo stejnou cenu před čtyřmi lety, včetně nákladů na provoz, ceny technologií mezitím klesly. Podle lidí z oboru je předražení v porovnání s podobnými zakázkami pro soukromníky až padesát procent, tedy zhruba deset milionů korun.

České dráhy chtěly prokázat doložení alespoň tří referenčních zakázek ve vozidlech nad 200 kilometrů na hodinu. Vítězný a jediný uchazeč se prokázal kvalifikací přes subdodavatele, nicméně z předložené subdodavatelské smlouvy nevyplýval závazek, že se na této zakázce bude podílet. „Uvedený postup zadavatele mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Railjety jsou netrakční soupravy (nemají vlastní pohonnou jednotku), soupravu pohání lokomotiva Taurus, kterou si ČD pro pohon jednotek půjčují od rakouských drah. Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině. Kapacita těchto vlaků je 442 míst k sezení. Z toho dopravce předpokládá šest míst v byznys třídě a dalších 42 sedadel v první třídě. Cestu mezi Prahou a Vídní má souprava ujet za čtyři hodiny a deset minut.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Kazítka jsou jako yetti. Všichni o nich mluví, nikdo je neviděl, říká odborník

Politici jsou schopni prodloužit zákonnou záruční dobu, obává se Radek...

V hlavách bruselských úředníků se rodí legislativa, která může výrobcům spotřebičů pořádně zatopit. Chtějí prodloužit...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Z automobilek v tuzemsku roste jen Škoda. TPCA výrazně ztrácí

Výrobní linka v kolínské automobilce TPCA (ilustrační snímek)

V tuzemsku se od začátku roku do konce října vyrobilo už 1,17 milionu vozů. Výsledný nárůst o 4,4 procenta zajistila...

OBRAZEM: Mercedes v oblacích. Emirates posouvají laťku luxusního létání

Aerolinky Emirates představily nový luxusní interiér letounu Boeing 777...

Aerolinky Emirates, jeden z nejdynamičtějších hráčů na leteckém nebi, a luxusní automobilka Mercedes-Benz, spojili...

Plná nádrž zdražila od léta o 70 korun. Ceny nafty mohou dál růst

(Ilustrační snímek)

Řidiči na českých silnicích zaplatí za plnou nádrž o 70 korun více než v létě. A výdaje v dalších týdnech ještě...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.