50. let Večerníčku. Polepený Railjet.

50. let Večerníčku. Polepený Railjet. | foto: České Dráhy

České dráhy dostaly pokutu za wi-fi v railjetech, chybovaly v zakázce

  • 49
Railjety Českých drah mají rok a půl po nasazení do provozu konečně i pokrytí bezdrátovým internetem. Za způsob, jakým zadal dopravce zakázku své firmě ČD-Telematika, ale musí zaplatit stotisícovou pokutu.

Zakázku totiž podle Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) získala firma, která nesplnila sama podmínky soutěže. Vítězný dodavatel měl navíc s montáží zpoždění. Na podezřelou zakázku upozornil jako první server iDNES.cz (více čtěte zde).

Rozhodnutí ÚOHS není zatím pravomocné, České dráhy proti němu mohou podat rozklad. Podle úřadu dopravce porušil zákon, když uzavřel smlouvu se sdružením RailWiFi (tvořené dodavateli ČD-Telematika a Simac Technik ČR) a nevyloučili jej z další účasti v zadávacím řízení, ačkoliv neprokázal splnění všech stanovených kvalifikačních předpokladů.

Wi-fi se drahám prodraží. V railjetech zaplatí víc než v pendolinech

Stotisícová pokuta je ale výrazně nižší, než samotné předražení zakázky způsobené diskriminačními podmínkami v soutěži. Pro srovnání: zasíťování stejného počtu pendolin stálo stejnou cenu před čtyřmi lety, včetně nákladů na provoz, ceny technologií mezitím klesly. Podle lidí z oboru je předražení v porovnání s podobnými zakázkami pro soukromníky až padesát procent, tedy zhruba deset milionů korun.

České dráhy chtěly prokázat doložení alespoň tří referenčních zakázek ve vozidlech nad 200 kilometrů na hodinu. Vítězný a jediný uchazeč se prokázal kvalifikací přes subdodavatele, nicméně z předložené subdodavatelské smlouvy nevyplýval závazek, že se na této zakázce bude podílet. „Uvedený postup zadavatele mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Railjety jsou netrakční soupravy (nemají vlastní pohonnou jednotku), soupravu pohání lokomotiva Taurus, kterou si ČD pro pohon jednotek půjčují od rakouských drah. Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině. Kapacita těchto vlaků je 442 míst k sezení. Z toho dopravce předpokládá šest míst v byznys třídě a dalších 42 sedadel v první třídě. Cestu mezi Prahou a Vídní má souprava ujet za čtyři hodiny a deset minut.