Nový šéf ČD žádá zvýšení plateb od státu a krajů, za nové vozy dá sto miliard

  10:59aktualizováno  11:55
Rostoucí ceny nafty a elektrické energie není možné pokrýt ze stávajících dlouhodobých smluv. České dráhy proto budou jednat s objednateli, tedy se státem a s kraji a budou požadovat zvýšení plateb.

Souprava CityElefant | foto: České dráhy

„Letos České dráhy za stávající situace zaplatí o více než 1,3 miliardy korun více, než původně předpokládaly. Enormně rostou i výdaje za naftu, díly do vlaků nebo některé stavební práce. Celkově se náklady zvýší v řádech nižších miliard korun,“ řekl ČTK generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Pro srovnání vloni dopravce za takzvané trakční náklady, tedy poplatky za elektřinu a naftu pro provoz vlaků zaplatil 2,6 miliardy korun. Spolu s náklady na náhradní díly a další materiál takto dopravce utratil bezmála deset miliard korun. 

Peníze z prodeje jízdenek totiž tvoří jen menší část příjmu Českých drah. Vloni takto ČD utržily 6,6 miliardy, zatímco 16,5 miliardy korun směřovaly do pokladny největšího tuzemského železničního dopravce jako doplatky objednatelů za prokazatelnou ztrátu provozu. Stejným způsobem jsou financováni i ostatní dopravci na železnici i v autobusové dopravě, kteří jezdí takzvaně v závazku veřejné služby. 

Smlouvy se státem na rychlíkovou dopravu a s kraji na osobní dopravu už položku valorizace cen obsahují, uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Podle něj se už ČD podnětem Českých drah zabývá, zatím ale není možné říct, zda resort jako objednatel rychlíkové dopravy bude moci státnímu dopravci vyjít vstříc. 

„Nemůžeme to jako dopravce nést dlouhodobě jen na svých bedrech. Jsou-li takto zvýšené náklady dané vlivem objektivních skutečností, které my jako dopravce nemůžeme ovlivnit, je potřeba část těchto nákladů přenést i dál,“ řekl Krapinec. Podle něj se se stejným problémem na společnost obrací i její dodavatelé.

Finanční situace státem vlastněného dopravce zhoršily dva roky coronavirových omezení a s tím související odliv cestujících. V roce 2020 firma skončila ve čtyřmiliardové ztrátě, vloni ztrátu snížila na 1,6 miliardy, když se alespoň nákladní doprava reprezentovaná společností ČD Cargo dostala do zisku. 

I přes nepříznivou situaci, která donutila dopravce šetřit na mzdových nákladech a hledat další úspory, plánuje firma nákladnou modernizaci vozidlového parku. Vloni dopravce nasadil na linky z Prahy do Chebu deset netrakčních jednotek (pro provoz potřebují lokomotivu) InterJet, dalších pět netrakčních souprav pro Moravskoslezký kraj, nebo patnáct elektrických souprav pro linky z Plzně do Mariánských lázní a do Chebu. 

I do budoucna plánuje dopravce udržet tempo investic. Podle Krapince by tak v následujících deseti letech měla firma za obnovu vozidlového parku, který má v současnosti v průměru 30 let, utratit sto miliard korun. Mezi významnými zakázkami je například soutěž na náhradu dvoupatrových jednotek CityElefant pro příměstskou dopravu, nebo nákup pěti desítek vícesystémových lokomotiv pro rychlosti do 230 kilometrů v hodině. Tyto nákupy bude muset firma financovat na dluh. 

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...