„Provoz jednotek poté, co výrobce provedl úpravy systému měničů, vykazuje vysokou spolehlivost. Závady, které se objevily v lednu a vedly k dočasnému stažení vlaků z provozu, se již nevyskytly,“ uvedl mluvčí drah Aleš Ondrůj.
„České dráhy nevidí aktuálně důvod, proč vracet vlaky, které jezdí bez poruch a z hlediska přepravy zákazníků znamenají jednoznačný úspěch,“ dodal generální ředitel drah Josef Bazala.
Vedené drah ale po lednových poruchách pendolin přezkoumalo i možnost případného právního postupu proti italskému Alstomu, který vlaky vyrobil. Takový postup by ale podnik zvolil jen v případě, že by soupravy kvůli konstrukčním vadám nemohly dlouhodobě jezdit.
„Pozice ČD by v takovém případném sporu byla velmi silná a ze samotného faktu případného navracení vlaků by České dráhy ani Česká republika neutrpěly žádné zásadní škody,“ tvrdí Ondrůj.
Smlouva s Alstomem se podle něj opírá o české obchodní právo a pokud by dráhy nemohly vlaky užívat, mohou podle smlouvy má právo od takovéhoto kontraktu odstoupit. Pak by také měly nárok na plné vrácení peněz.
Dráhy také zatím za pendolina zaplatily jen 70 procent celkové částky. „Zbývající část nebude proplacena dříve, než vlaky prokáží dostatečně svou provozní spolehlivost,“ upozornil Ondrůj. I velkou část zaplacené sumy navíc kryje bankovní záruka.