Cestování vlakem po Česku mezi některými městy výrazně zlevní. České dráhy se rozhodly od příštího týdne zavést speciální tarif ČD Promo na šesti nových trasách. Jde o zlevnění, které dostane jízdenku ve vlaku na stejnou cenu, za jakou na dané trase jezdí většina autobusů.
"Akční nabídky ČD Promo vyhlašujeme na tratích, kde vidíme potenciál pro získání nových zákazníků," uvedl mluvčí drah Radek Joklík. Levnější zůstane jízdenka SporoTiket, která se však prodává jen přes internet.
Například cesta vlakem z Prahy do Hradce Králové dosud stojí při koupi lístku u pokladny před odjezdem 155 korun, od pondělí cestující zaplatí 100 korun. Za stejnou cenu dnes jezdí na trase prakticky všichni autobusoví dopravci, cesta vlakem a autobusem přitom trvá téměř stejně dlouho. Podobná změna nastane i na trati do Plzně.
Majitelé IN karet budou mít stejnou slevu jako ostatní
Naopak nová nabídka tolik nepotěší majitele slevových IN karet. Těm sice cestování také mírně zlevní, rozdíl však bude stejně výrazný jako u cestujících, kteří do pořízení slevové karty neinvestovali. Kdo IN kartu vlastní, bude muset počítat s delší návratností. Smůlu mají také pasažéři na jiných linkách, kde za ujetí stejného počtu kilometrů zaplatí nadále i o třetinu více. Například mezi Prahou a Pardubicemi vyjde jízdenka ČD Promo na 130 korun, ačkoliv je úsek ještě o deset kilometrů kratší než z Prahy do Hradce.
Měsíčně využije nabídku ČD Promo podle mluvčího Joklíka až 130 tisíc zákazníků. Ani zlevnění podle něj pro dráhy neznamená, že na jízdném utrží méně. "Vyhlášení každé akce ČD Promo předchází ekonomická analýza. Zatím se nám vyhlášení těchto akcí vyplácí, daří se nám získat nové cestující a zvyšovat příjmy. Meziročně nám výrazně vzrostly tržby z osobní dopravy," dodal Joklík.
Pouhé zlevnění klienty nemusí přesvědčit
Samotné zlevnění však nemusí některé cestující přimět ke změně. "Zůstanu asi u autobusů, nabízí lepší servis, například připojení k internetu. Navíc do Plzně nejezdí zrovna nejlepší vlaky, které dráhy mají. Vychází mi to lépe i časově," popisuje Karel Samec, který mezi Plzní a Prahou jezdí pravidelně téměř každý den.
Dráhy nemají ani obavy, že by zavedení dalších tras do ČD Promo znepřehlednilo nabídku. "Jsou to akční nabídky vyhlášené pouze na vybrané relace a jsou časově omezené," vysvětlil Joklík. Časová omezenost je však u drah relativní pojem: z Prahy do Ostravy či Zlína platí ČD Promo už téměř rok. Řada drážních linek s akční cenou se přitom i cenově shoduje s nabídkou společnosti Student Agency, pod niž spadají i vlaky RegioJet.
Mezi oběma dopravci panují napjaté vztahy a nová akce drah je rozhodně nevylepší. "Jedná se o protiprávní postup, kdy monopolní dopravce zneužívá státních dotací k nabízení podnákladových cen. Je to diskriminace ostatních dopravců, kteří jezdí bez dotací," kritizoval dráhy mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.
Zlevnění jízdenek už od loňska zkoumá antimonopolní úřad poté, co dráhy zlevnily po nástupu RegioJetu jízdenky do Ostravy. Zatímco v případě slevy do Ostravy šlo o vlaky, které už stát nedotuje, teď jde o akční nabídku na trasách, kam ročně stát posílá stovky milionů korun. Vedle zmíněných dvou směrů z Prahy dráhy zlevní také cestování z Brna do Zlína, Uherského Hradiště, Olomouce a Prostějova.