Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Českým drahám začali opět přibývat cestující, ministr je chválí

  • 18
Českým drahám opět přibývají cestující, za prvních pět měsíců jich přepravily zhruba o 420 tisíc víc než loni, celkem počet pasažérů stoupl na 70,8 milionu. Růst je podle generálního ředitele Pavla Krtka vyvolaný především větším zájmem o dálkovou a příměstskou dopravu.

České dráhy se vrátily k růstu počtu cestujících po loňském roce, kdy jejich počty nepatrně klesly. Důvodem byly především rozsáhlé výlukové práce na české železnici.

Ředitel Krtek to uvedl na páteční tiskové konferenci s ministrem dopravy Danem Ťokem. Tou chtěly i ukázat, že spory mezi vedením ministerstva a drah, o kterých se v minulosti mluvilo, jsou minulostí.

„Tímto chci demonstrovat, že není důvod k žádnému boji, když tu vystupujeme společně,“ řekl ministr dopravy. Vztahy mezi vedením ministerstva a drah byly vyostřené především kvůli otálení s převodem nádraží na SŽDC (více čtěte zde). Chválil je například i za to, že se jim podařilo získat lepší rating. Podle Ťoka umožní převod nádraží Českým drahám, že se budou moci lépe soustředit na svůj hlavní byznys.

Ťok současně uvedl, že nemá „akutní potřebu“ měnit vedení Českých drah. „Naší snahou je spolupracovat ve prospěch cestujících,“ dodal Ťok. Ministerstvo a jím ovládaný dopravce se ale stále neshodnou na některých klíčových záležitostech, například plánu na liberalizaci trhu nebo chystaném nákupu vozidel.

České dráhy od pátku zeštíhlily o nádraží, jejichž majitelem se stala Správa železniční dopravní cesty. „Můžeme se více soustředit na kvalitu cestování,“ řekl Krtek. Podle něj lidé dosud stále nerozlišují, jaký je rozdíl mezi SŽDC a Českými drahami. „Věříme, že opravy nádraží povedou k tomu, že lidé budou jezdit více vlakem,“ dodal Krtek.

Firma v pátek oznámila také srpnové spuštění nového e-shopu, který má zjednodušit nákup jízdních dokladů přes internet.

České dráhy loni hospodařily se ztrátou 1,4 miliardy korun. Zhruba 700 miliony korun se na propadu podílelo vyplacení 1,2 miliardy korun na základě prohraného sporu se Škodou Transportation jako doplatek za pozdní dodávku 20 lokomotiv. Na ztrátě se také podílely mimořádné náklady spojené se výlukovou činností, jako jsou platby za náhradní autobusovou dopravu, nebo mzdové náklady.