Patrové vozy řady Bmto z roku 1976 používají České dráhy na tratích v okolí...

Patrové vozy řady Bmto z roku 1976 používají České dráhy na tratích v okolí Prahy, v Jižních Čechách a na Vysočině. | foto: České dráhy

Dráhy zmodernizují patrové vozy, mají vystřídat poslední „žabotlamy“

  • 82
České dráhy chystají další modernizaci svého vozového parku, kterou by měli pocítit zejména cestující na linkách v okolí Prahy. Firma ve čtvrtek vypsala soutěž na modernizaci patrových vozů řady Bmto, které v současnosti používá prakticky jen o víkendech. Nově by měly jezdit díky vylepšení celý týden.

Podle vyhlášené zakázky na 12 vozů řady Bmto by měla přijít modernizace jednoho vagonu na 10 milionu korun. České dráhy ji vypsaly na základě požadavků pražského koordinátora dopravy Ropid. 

Jde o modernizaci vozů vyrobených v roce 1976. České dráhy jich mají ve stavu celkem 32, kromě okolí Prahy jezdí ještě v Jižních Čechách a na Vysočině.

„Kompletně bude opraven interiér vozu a sedačky dostanou nové textilní čalounění v barvách Českých drah,“ vypočítává některé úpravy vozů mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Nově budou například v horním patře žaluzie proti slunci, objeví se nové zářivky, rekonstrukcí projde i WC, které dostane moderní uzavřený systém. 

Pantograf přezdívaný žabotlam.

Cestující budou mít nově ve vozech LCD displeje, které budou informovat o směru a průběhu jízdy a následujících zastávkách, elektronické tabule budou i na bocích vlaků. Ve voze má být nově i dvacet zásuvek na dobíjení a připojení k internetu. Ve vagonech bude upraven také prostor pro uložení 8 jízdních kol. Úplnou rekonstrukcí projdou také dveře vozů, které budou nově ovládány tlačítky. 

Až dosud České dráhy tyto vagony využívají prakticky jen o víkendu na tratě Posázavského pacifiku. Po rekonstrukci je chtějí nasadit i na hlavní příměstské tratě v okolí Prahy. Měly by nahradit starší elektrické jednotky, přezdívané pantografy nebo žabotlamy. Ty ještě stále jezdí ve špičkách jako doplněk City Elefantů.