Dráhy mohou jezdit bez soutěže o 5 let déle. Musí ale koupit nové vlaky

  12:48aktualizováno  12:48
Kraje a ministerstvo dopravy mohou o dalších pět let prodloužit smlouvy s Českými drahami na provoz jimi objednávaných vlaků, aniž by musely vypsat výběrové řízení. V praxi tak může mít státní dopravce jistotu smluv až do roku 2024. Dráhy ale musí investovat do vozového parku.

(ilustrační snímek) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Vyplývá to ze stanoviska Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) k problematice uzavírání smluv ve veřejné dopravě. České dráhy (ČD) se snaží několik měsíců zejména kraje přesvědčit, aby smlouvy dál prodloužily. „Stávající smlouvy lze prodloužit maximálně o pět let,“ konstatoval ve středu ÚOHS.

Podle názoru antimonopolního úřadu nejde ale smlouvy prodloužit automaticky, podmínkou jsou velké investice Českých drah do vozového parku. „Platí, že k prodloužení smlouvy může dojít, pokud provozovatel veřejných služeb investuje do aktiv, jejichž doba amortizace je výjimečně dlouhá,“ uvedl ÚOHS

Stanovisko ale jasně neříká, podle čeho se hodnotí významnost takových investic a jak velký objem investic je k prodloužení potřeba. „Významnost je třeba posuzovat vzhledem k celkovému majetku nezbytnému k poskytování služeb v přepravě,“ uvádí se ve stanovisku pouze a jako příklad dává úřad investice do kolejových vozidel. 

Kompenzace od státu třináct miliard ročně

Ve hře je hodně peněz. České dráhy ročně dostávají od ministerstva dopravy a krajů celkem přes třináct miliard korun na pokrytí ztrát z provozu těchto vlaků. Až dosud jezdí ČD na většině tratí na základě smluv uzavřených na deset let v závěru roku 2009 za dob úřednické vlády. Smlouvy byly podepsány bez soutěže. 

Už teď je jasné, že kraje ani stát nestihnou většinu smluv přesoutěžit. Za dobu platnosti současné smlouvy proběhly jen dvě soutěže v Libereckém kraji a jedna v Jihočeském, ostatní kraje o tendrech jen mluví. Samostatnou kapitolou je liberalizace ve smlouvách na rychlíky: plán na otvírání trhu je na stole od roku 2010. Za tu dobu proběhla jediná soutěž, kterou ale zrušil tehdejší ministr dopravy Zdeněk Žák. Aktuálně běží soutěž na jednu z nejmenších objednávek: rychlík Plzeň-Most. 

České dráhy už objíždějí kraje a snaží se je přesvědčit k prodlužování smluv. Někde už smlouvy prodloužily, ale jen na část linek, kde ČD nasadily nová vozidla. „O možnosti prodloužit desetileté smlouvy České dráhy s kraji zatím jen diskutují. Je nutné, aby pokračování spolupráce bylo oboustranně výhodné a přinášelo zákazníkům vyšší standard veřejné dopravy. Pokud by k takové dohodě došlo, byla by zcela jistě v souladu s evropskou i českou legislativou,“ řekl mluvčí Radek Joklík.

Kraje se soutěžemi otálejí, i když prokazatelně přinášejí úspory. „Kraje opět hodlají veřejné prostředky vydávat za něco, kde si pomocí soutěže neověřily, zda za požadovaný rozsah a kvalitu platí odpovídající cenu. Nepomáhají deklarace dopravců o zájmu soutěžit. Hledají se způsoby, jak obejít evropskou legislativu, zavírají se oči před příklady ze zahraničí,“ řekl před časem Jan Paroubek ze společnosti National Express.

Soutěže už před časem podpořil šéf antimonopolního úřadu Petr Rafaj. „Z hlediska hospodářské soutěže by bylo výrazně přínosnější, pokud by se o tratě soutěžilo, protože by to mohlo cestujícím přinést kvalitnější služby za stejnou nebo výhodnější cenu,“ uvedl.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...

Raději vlakem než autobusem. Na železnici přibyly tři miliony cestujících

Ilustrační snímek

Trend postupného úbytku cestujících v autobusech doprovázený oživením zájmu o cestování po železnici je patrný...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Najdete na iDNES.cz