Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dráhy mohou jezdit bez soutěže o 5 let déle. Musí ale koupit nové vlaky

  12:48aktualizováno  12:48
Kraje a ministerstvo dopravy mohou o dalších pět let prodloužit smlouvy s Českými drahami na provoz jimi objednávaných vlaků, aniž by musely vypsat výběrové řízení. V praxi tak může mít státní dopravce jistotu smluv až do roku 2024. Dráhy ale musí investovat do vozového parku.

(ilustrační snímek) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Vyplývá to ze stanoviska Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) k problematice uzavírání smluv ve veřejné dopravě. České dráhy (ČD) se snaží několik měsíců zejména kraje přesvědčit, aby smlouvy dál prodloužily. „Stávající smlouvy lze prodloužit maximálně o pět let,“ konstatoval ve středu ÚOHS.

Podle názoru antimonopolního úřadu nejde ale smlouvy prodloužit automaticky, podmínkou jsou velké investice Českých drah do vozového parku. „Platí, že k prodloužení smlouvy může dojít, pokud provozovatel veřejných služeb investuje do aktiv, jejichž doba amortizace je výjimečně dlouhá,“ uvedl ÚOHS

Stanovisko ale jasně neříká, podle čeho se hodnotí významnost takových investic a jak velký objem investic je k prodloužení potřeba. „Významnost je třeba posuzovat vzhledem k celkovému majetku nezbytnému k poskytování služeb v přepravě,“ uvádí se ve stanovisku pouze a jako příklad dává úřad investice do kolejových vozidel. 

Kompenzace od státu třináct miliard ročně

Ve hře je hodně peněz. České dráhy ročně dostávají od ministerstva dopravy a krajů celkem přes třináct miliard korun na pokrytí ztrát z provozu těchto vlaků. Až dosud jezdí ČD na většině tratí na základě smluv uzavřených na deset let v závěru roku 2009 za dob úřednické vlády. Smlouvy byly podepsány bez soutěže. 

Už teď je jasné, že kraje ani stát nestihnou většinu smluv přesoutěžit. Za dobu platnosti současné smlouvy proběhly jen dvě soutěže v Libereckém kraji a jedna v Jihočeském, ostatní kraje o tendrech jen mluví. Samostatnou kapitolou je liberalizace ve smlouvách na rychlíky: plán na otvírání trhu je na stole od roku 2010. Za tu dobu proběhla jediná soutěž, kterou ale zrušil tehdejší ministr dopravy Zdeněk Žák. Aktuálně běží soutěž na jednu z nejmenších objednávek: rychlík Plzeň-Most. 

České dráhy už objíždějí kraje a snaží se je přesvědčit k prodlužování smluv. Někde už smlouvy prodloužily, ale jen na část linek, kde ČD nasadily nová vozidla. „O možnosti prodloužit desetileté smlouvy České dráhy s kraji zatím jen diskutují. Je nutné, aby pokračování spolupráce bylo oboustranně výhodné a přinášelo zákazníkům vyšší standard veřejné dopravy. Pokud by k takové dohodě došlo, byla by zcela jistě v souladu s evropskou i českou legislativou,“ řekl mluvčí Radek Joklík.

Kraje se soutěžemi otálejí, i když prokazatelně přinášejí úspory. „Kraje opět hodlají veřejné prostředky vydávat za něco, kde si pomocí soutěže neověřily, zda za požadovaný rozsah a kvalitu platí odpovídající cenu. Nepomáhají deklarace dopravců o zájmu soutěžit. Hledají se způsoby, jak obejít evropskou legislativu, zavírají se oči před příklady ze zahraničí,“ řekl před časem Jan Paroubek ze společnosti National Express.

Soutěže už před časem podpořil šéf antimonopolního úřadu Petr Rafaj. „Z hlediska hospodářské soutěže by bylo výrazně přínosnější, pokud by se o tratě soutěžilo, protože by to mohlo cestujícím přinést kvalitnější služby za stejnou nebo výhodnější cenu,“ uvedl.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Další z rubriky

Pražské letiště loni přepravilo rekordních 15,4 milionu cestujících

Letiště Václava Havla.

Největší české letiště loni přepravilo rekordních 15,4 milionu cestujících. Proti roku 2016 vzrostl počet pasažérů...

Konec plastu. České dráhy zavedly In Kartu v mobilu

InKarta

Pravidelní zákazníci Českých drah mohou vyměnit plastové věrnostní In Karty za aplikaci v chytrém mobilním telefonu....

Soulské letiště otevřelo nový terminál. Nejen pro olympijské fanoušky a Čechy

Tři týdny před začátkem olympiády v jihokorejském Pchjongčchangu otevřeli na...

Letiště Inčchon v Soulu otevřelo druhý terminál. Už za pár týdnů ho čeká zatěžkávací zkouška v podobě turistů mířících...

Najdete na iDNES.cz