Už žádné „soukromničení“. České dráhy musí zpřístupnit depa konkurenci

  22:00aktualizováno  22:00
Velké změny čekají od 1. dubna kvůli novému zákonu České dráhy. Stávající zařízení jako například opravny či čerpací stanice musí nově zpřístupnit i soukromým dopravcům.

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express. | foto: iDNES.cz

Novela zákona o drahách, která v dubnu vstoupí v platnost, vychází z evropské směrnice a ukládá stávajícím dopravcům s vlastním fungujícím zázemím, aby k některým zařízením nediskriminačně umožnili přístup. To se většinou už děje, ale ne vždy. Teď na takovou povinnost bude myslet i zákon.

Podle člena představenstva Českých drah Miroslava Kupce proto České dráhy vyčlení taková zařízení včetně personálu do samostatné organizační složky Zařízení služeb. „Ceny za služby, které bude firma České dráhy v budoucnu jiným dopravcům účtovat, budou stanoveny na základě transparentních kalkulací a zahrnovat pouze ekonomicky oprávněné náklady, včetně přiměřeného zisku,“ řekl Kupec.

Podle něj bude přístup k jejich zařízením možný i podle kapacity. Půjde například o myčku, ale i opravárenská a servisní stanoviště.

Soukromníci už služeb ČD využívají déle, například Leo Express používá depo v Praze – Libni.V minulosti běžel spor mezi Českými drahami a RegioJetem o plošiny pro vozíčkáře. RegioJetu se nelíbila cena, kterou si České dráhy účtovaly: přes tři tisíce korun za jedno použití.

Případné spory má řešit nový Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, jehož předsedu stále vláda nejmenovala a teď zkouší vybrat jméno předsedy napodruhé.

Podle Kupce jde o velkou změnu. Evropská směrnice, která tuto povinnost zavádí, vyšla na konci roku 2012, nový zákon o drahách v Česku schválili poslanci teprve loni v závěru roku.

„Máme na to málo času, a proto na přípravách pracuje tým těch nejlepších odborníků, které České dráhy mají k dispozici. Velkou změnu očekáváme navíc v přístupu našich pracovníků,“ řekl Kupec. Podle něj nemá smysl se bránit jakkoliv liberalizaci trhu, ale naopak nově vzniklou situaci využít ve prospěch veřejné dopravy, cestujících i Českých drah.

Autor:


Nejčtenější

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...



Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...

Další z rubriky

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...

Dražší německé mýto nás zničí, bojí se české firmy. Platí až trojnásobek

Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto)

Až trojnásobné výdaje za mýto na německých dálnicích zatěžují po letošním zdražení české kamionové firmy. Pro část...

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...



Najdete na iDNES.cz