Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Už žádné „soukromničení“. České dráhy musí zpřístupnit depa konkurenci

  22:00aktualizováno  22:00
Velké změny čekají od 1. dubna kvůli novému zákonu České dráhy. Stávající zařízení jako například opravny či čerpací stanice musí nově zpřístupnit i soukromým dopravcům.

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express. | foto: iDNES.cz

Novela zákona o drahách, která v dubnu vstoupí v platnost, vychází z evropské směrnice a ukládá stávajícím dopravcům s vlastním fungujícím zázemím, aby k některým zařízením nediskriminačně umožnili přístup. To se většinou už děje, ale ne vždy. Teď na takovou povinnost bude myslet i zákon.

Podle člena představenstva Českých drah Miroslava Kupce proto České dráhy vyčlení taková zařízení včetně personálu do samostatné organizační složky Zařízení služeb. „Ceny za služby, které bude firma České dráhy v budoucnu jiným dopravcům účtovat, budou stanoveny na základě transparentních kalkulací a zahrnovat pouze ekonomicky oprávněné náklady, včetně přiměřeného zisku,“ řekl Kupec.

Podle něj bude přístup k jejich zařízením možný i podle kapacity. Půjde například o myčku, ale i opravárenská a servisní stanoviště.

Soukromníci už služeb ČD využívají déle, například Leo Express používá depo v Praze – Libni.V minulosti běžel spor mezi Českými drahami a RegioJetem o plošiny pro vozíčkáře. RegioJetu se nelíbila cena, kterou si České dráhy účtovaly: přes tři tisíce korun za jedno použití.

Případné spory má řešit nový Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, jehož předsedu stále vláda nejmenovala a teď zkouší vybrat jméno předsedy napodruhé.

Podle Kupce jde o velkou změnu. Evropská směrnice, která tuto povinnost zavádí, vyšla na konci roku 2012, nový zákon o drahách v Česku schválili poslanci teprve loni v závěru roku.

„Máme na to málo času, a proto na přípravách pracuje tým těch nejlepších odborníků, které České dráhy mají k dispozici. Velkou změnu očekáváme navíc v přístupu našich pracovníků,“ řekl Kupec. Podle něj nemá smysl se bránit jakkoliv liberalizaci trhu, ale naopak nově vzniklou situaci využít ve prospěch veřejné dopravy, cestujících i Českých drah.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

RegioJet letos rozšířil flotilu o nové autobusy Scania Irizar i8
Konec výmluv na „vyšší moc“. RegioJet dá slevu, i když zpoždění nezavinil

Dopravce RegioJet zavádí od 15. září na všech svých autobusových i vlakových spojích takzvanou garanci včasného příjezdu do výstupní stanice. Cestujícím pošle...  celý článek

Elektromobil na hradeckém Masarykově náměstí (5. června 2012)
Elektřiny se nebojíme, hlásí české autofirmy. Investují do elektromobilů

Elektromobily jsou ve světě stále populárnější, a to na sebe váže velké investice v příbuzných oborech. Reagují na to i čeští subdodavatelé a také agentura...  celý článek

Ilustrační snímek
Stavbě dálnic u Litomyšle a Frýdku-Místku hrozí kvůli iniciativám zpoždění

Přípravě dvou klíčových dálnic hrozí vlivem občanských iniciativ další zpoždění. Podle zjištění iDNES.cz se nově komplikuje příprava D35 kolem Litomyšle a také...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.