Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express. | foto: iDNES.cz

Už žádné „soukromničení“. České dráhy musí zpřístupnit depa konkurenci

  • 87
Velké změny čekají od 1. dubna kvůli novému zákonu České dráhy. Stávající zařízení jako například opravny či čerpací stanice musí nově zpřístupnit i soukromým dopravcům.

Novela zákona o drahách, která v dubnu vstoupí v platnost, vychází z evropské směrnice a ukládá stávajícím dopravcům s vlastním fungujícím zázemím, aby k některým zařízením nediskriminačně umožnili přístup. To se většinou už děje, ale ne vždy. Teď na takovou povinnost bude myslet i zákon.

Podle člena představenstva Českých drah Miroslava Kupce proto České dráhy vyčlení taková zařízení včetně personálu do samostatné organizační složky Zařízení služeb. „Ceny za služby, které bude firma České dráhy v budoucnu jiným dopravcům účtovat, budou stanoveny na základě transparentních kalkulací a zahrnovat pouze ekonomicky oprávněné náklady, včetně přiměřeného zisku,“ řekl Kupec.

Podle něj bude přístup k jejich zařízením možný i podle kapacity. Půjde například o myčku, ale i opravárenská a servisní stanoviště.

Soukromníci už služeb ČD využívají déle, například Leo Express používá depo v Praze – Libni.V minulosti běžel spor mezi Českými drahami a RegioJetem o plošiny pro vozíčkáře. RegioJetu se nelíbila cena, kterou si České dráhy účtovaly: přes tři tisíce korun za jedno použití.

Případné spory má řešit nový Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, jehož předsedu stále vláda nejmenovala a teď zkouší vybrat jméno předsedy napodruhé.

Podle Kupce jde o velkou změnu. Evropská směrnice, která tuto povinnost zavádí, vyšla na konci roku 2012, nový zákon o drahách v Česku schválili poslanci teprve loni v závěru roku.

„Máme na to málo času, a proto na přípravách pracuje tým těch nejlepších odborníků, které České dráhy mají k dispozici. Velkou změnu očekáváme navíc v přístupu našich pracovníků,“ řekl Kupec. Podle něj nemá smysl se bránit jakkoliv liberalizaci trhu, ale naopak nově vzniklou situaci využít ve prospěch veřejné dopravy, cestujících i Českých drah.