Vagony od společnosti Siemens začaly České dráhy odebírat v druhé polovině...

Vagony od společnosti Siemens začaly České dráhy odebírat v druhé polovině devadesátých let. Známé jsou svým červenobilým nátěrem, po modernizaci budou modrobílé. | foto: České dráhy

Další miliardová zakázka Českých drah. Vagony Siemens vylepší Škoda

  • 95
Společnost Škoda Transportation získala u Českých drah další velkou zakázku za více než miliardu korun. Pro národního dopravce modernizuje celkem 93 vozů pro linku Praha - Hamburk. České dráhy za modernizaci zaplatí více, než čekaly.

Vagony z konce devadesátých let pro ně opraví společnost Pars nova, která patří pod Škodu Transportation. Za dvě zakázky zaplatí 1,124 miliardy korun, což je o více než 200 milionů korun více, než byl původní plán. V soutěži porazil Pars nova firmy ze Slovenska, Polska a Španělska.

Vítězná firma opraví Českým drahám jedny z jejich nejlepších vozů vyrobené společností SGP patřící pod Siemens z devadesátých let s rychlostí až 200 kilometrů v hodině. České dráhy je chtějí nasadit na trasu z Prahy do Hamburku, kam už dosud jezdí. Od prosince bude platit na provoz těchto vlaků nový kontrakt s Deutsche Bahn.

Pro ČD půjde o nejdražší modernizaci v historii. Cena jednoho zmodernizovaného vozu v zakázce na přestavbu 22 oddílových vagonů bude více než 25 milionů korun. „Musí se celé přestavět,“ vysvětluje vysokou cenu mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Cena jednoho nového vozu je zhruba dvojnásobná. Soukromý Regiojet tvrdí, že jejich nový vagon Astra z Rumunska stojí zhruba milion eur, tedy prakticky tolik, co modernizace Českých drah.

„Devět vozů řady Bhmpz bude vybaveno pro cestování osob na invalidním vozíku a pro přepravu cestujících s dětmi, proto zde bude umístěna i bezbariérová buňka WC, speciálně vyhrazený prostor pro umístění ortopedických vozíků a dále v těchto vozech bude oddíl pro doprovod vlaku. Vozy řady Bdmpz pak budou určeny pro přepravu až osmi jízdních kol,“ vypočítává detaily přestavby člen představenstva zodpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán. 

Druhý kontrakt se týká vozů produkce společnosti Siemens, respektive konsorcia SGP / Vagónka Studénka z let 1997 až 2007. Za prakticky stejnou cenu jako v menší zakázce pro 22 vozů projde modernizací 71 vagonů, rozsah modernizace je však menší. 

Součástí modernizace bude výměna či oprava interiéru, sedaček, budou nové koberce, nově bude ve vozech audiovizuální informační systém a wi-fi. 

Pars nova má na dokončení zakázky krátkou dobu, vozy musí být hotové do prosince letošního roku. Škodu do té doby čeká ale možná ještě těžší úkol: získat schválení pro lokomotivu 380 pro provoz v Německu, které zatím stále nemá.