Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy podruhé zrušily miliardový tendr na lokomotivy do Německa

  10:13aktualizováno  10:13
Českým drahám se nedaří vybrat lokomotivy, které by měly umožnit od prosince provoz přímých vlaků z Prahy do Hamburku bez nutnosti přepřahu v Drážďanech. Soutěž na jejich pronájem už podruhé zrušily.

Lokomotiva Siemens Vectron. | foto: ČD Cargo

Nejde o malou zakázku, vždyť hodnota desetiletého kontraktu je odhadována na 1,3 miliardy korun. Opětovné zrušení vyplývá z informací ve věstníku veřejných zakázek. „Důvodem je úprava zadání v bodu, který se týká vybavení lokomotiv ETCS,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. ETCS je mezinárodní železniční zabezpečovač.

Podle Českých drah je stále na soutěž ještě dostatek času, pronajaté lokomotivy potřebují uvést do provozu od prosince. Nové zadávací řízení vyhlásil dopravce v pátek 17. února, termín pro podání nabídek je 27. března.

První soutěž vypsaly České dráhy už v dubnu loňského roku, na podzim ji ale zrušily kvůli upřesnění zadávací dokumentace. Teď soutěž ruší prakticky ze stejného důvodu.

České dráhy hledají desetiletý pronájem expresních vícesystémových elektrických lokomotiv pro rychlost 200 km/h. V oboru se nejčastěji mluví o tom, že půjde o lokomotivy Siemens Vectron, které jsou na evropském trhu čím dál úspěšnější. Kromě trasy do Hamburku by měly jezdit například i z Prahy do Lince.

Národní dopravce má sice vícesystémové lokomotivy na takovou rychlost od Škody Transportation, ty ale nezískaly povolení pro provoz od tamějšího správce infrastruktury především kvůli obavám z poškozování mostů (více o tomto problému zde).

Lokomotivy musí umět jezdit aspoň dvoustovkou

Poptávané lokomotivy mají splnit náročné požadavky na mezistátní expresní dopravu. Musí jít o třísystémové stroje pro oba v České republice využívané systémy 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC a pro systém využívaný v Německu a v Rakousku 15 kV 16,7 Hz AC. Rychlost musí být nejméně 200 km/h a výkon nejméně 5 000 kW.

Lokomotivy musí být schváleny pro provoz v České republice, ale také v Německu, v Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. Součástí pronájmu musí být také zaškolení strojvedoucích a technického personálu a zajištění servisu v oblasti údržby a oprav, včetně zajištění náhradních dílů.

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Dobijte si auto během nákupu. Kaufland láká na rychlé elektrostanice

První dobíjecí stanice zahájila provoz v jihomoravské Kuřimi.

Majitelé elektřinou poháněných vozidel si mohou dobít vůz, zatímco se s košíkem prohánějí mezi regály. Kaufland plánuje...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

FlixBus si podmanil Evropu. Teď se chystá dobýt Ameriku

Autobus Flixbus

Zelené autobusy začaly nejprve jezdit na několika trasách v Bavorsku. Když však Německo před pěti lety liberalizovalo...

Najdete na iDNES.cz