Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy podruhé zrušily miliardový tendr na lokomotivy do Německa

  10:13aktualizováno  10:13
Českým drahám se nedaří vybrat lokomotivy, které by měly umožnit od prosince provoz přímých vlaků z Prahy do Hamburku bez nutnosti přepřahu v Drážďanech. Soutěž na jejich pronájem už podruhé zrušily.

Lokomotiva Siemens Vectron. | foto: ČD Cargo

Nejde o malou zakázku, vždyť hodnota desetiletého kontraktu je odhadována na 1,3 miliardy korun. Opětovné zrušení vyplývá z informací ve věstníku veřejných zakázek. „Důvodem je úprava zadání v bodu, který se týká vybavení lokomotiv ETCS,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. ETCS je mezinárodní železniční zabezpečovač.

Podle Českých drah je stále na soutěž ještě dostatek času, pronajaté lokomotivy potřebují uvést do provozu od prosince. Nové zadávací řízení vyhlásil dopravce v pátek 17. února, termín pro podání nabídek je 27. března.

První soutěž vypsaly České dráhy už v dubnu loňského roku, na podzim ji ale zrušily kvůli upřesnění zadávací dokumentace. Teď soutěž ruší prakticky ze stejného důvodu.

České dráhy hledají desetiletý pronájem expresních vícesystémových elektrických lokomotiv pro rychlost 200 km/h. V oboru se nejčastěji mluví o tom, že půjde o lokomotivy Siemens Vectron, které jsou na evropském trhu čím dál úspěšnější. Kromě trasy do Hamburku by měly jezdit například i z Prahy do Lince.

Národní dopravce má sice vícesystémové lokomotivy na takovou rychlost od Škody Transportation, ty ale nezískaly povolení pro provoz od tamějšího správce infrastruktury především kvůli obavám z poškozování mostů (více o tomto problému zde).

Lokomotivy musí umět jezdit aspoň dvoustovkou

Poptávané lokomotivy mají splnit náročné požadavky na mezistátní expresní dopravu. Musí jít o třísystémové stroje pro oba v České republice využívané systémy 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC a pro systém využívaný v Německu a v Rakousku 15 kV 16,7 Hz AC. Rychlost musí být nejméně 200 km/h a výkon nejméně 5 000 kW.

Lokomotivy musí být schváleny pro provoz v České republice, ale také v Německu, v Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku. Součástí pronájmu musí být také zaškolení strojvedoucích a technického personálu a zajištění servisu v oblasti údržby a oprav, včetně zajištění náhradních dílů.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Z nebe bude přeplněná dálnice. Provoz se zdvojnásobí, tvrdí studie

Ilustrační snímek

Za dvacet let bude křižovat oblohu více než dvojnásobný počet letadel. V nové studii Global Market Forecast to odhaduje...

Plnou parou na červenou. Strojvedoucích porušujících předpisy přibývá

Ilustrační snímek

Strojvedoucích, kteří nezastaví před návěstidlem, neustále přibývá. Drážní inspekce chce proto dopravce připojit k...

Těžké kamiony ničí podle Ťoka české silnice. Chce snížit limit nákladu

Ilustrační snímek

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce snížit maximální limit pro hmotnost nákladu kamionů na silnicích. V Česku lze...

Najdete na iDNES.cz