České dráhy podvádějí stát

- České dráhy prodělávají na osobní dopravě podstatně méně, než kolik uvádějí. Na pokrytí svých ztrát přitom dostávají od státu miliardové dotace. Nejvyšší kontrolní úřad zjistil, že České dráhy za poslední dva roky přesunuly ztrátu ve výši jedné miliardy koruny z nákladní dopravy, kterou stát nedotuje, do kolonky osobní doprava.

Tato machinace přinesla dvojí efekt. Dráhy mohly na jedné straně žádat od státu víc peněz. A navíc těmito přesuny dosáhly toho, že podobně jako v ostatních evropských zemích mohou nákladní dopravu vykazovat jako ziskovou.
Peníze z dotací podle kontrolorů NKÚ České dráhy využily na výplatu mezd zaměstnancům, místo aby z nich zaplatily dluhy.
Za poslední čtyři roky rostly platy železničářům každoročně průměrně o dvanáct procent, přestože produktivita práce stále klesala.
Zástupci Českých drah odmítají závěry kontroly s tím, že účtují zcela podle ministerstvem schválených pravidel.
Závěry NKÚ se bude dnes zabývat správní rada Českých drah, která může viníky potrestat.
"Budu chtít, aby rada přijala nějaké řešení a postihy pro odpovědné pracovníky," říká náměstek ministra dopravy a šéf správní rady Jaroslav Vrána.
Jedním z možných trestů je například i snížení odměn generálního ředitele Českých drah.

Dráhy tíží malá výkonnost
Jednu miliardu korun, kterou České dráhy neoprávněně vykazovaly jako ztrátu osobní dopravy, si mezi sebe v podstatě rozdělili všichni železničáři. "Je to zhruba částka, o kterou si zaměstnanci drah loni zvýšili své platy," říká náměstek ministra dopravy Jaroslav Vrána. Každému ze členů modré armády tak za poslední dva roky šlo navíc k dobru více než jedenáct tisíc korun.
Podle závěrů Nejvyššího kontrolního úřadu hospodaří dráhy podobně s většinou peněz získaných z dotací ze státního rozpočtu. "V letech 1996 až 1998 rostly mzdové náklady přibližně o dvanáct procent ročně, zatímco produktivita o tři procenta klesala.
Negativní vývoj produktivity práce ovlivňuje neúměrně vysoký stav zaměstnanců," uvádí se ve zprávě NKÚ.
Vrána k tomu říká: "Z více než poloviny všech dotací si železničáři vyplácejí mzdy, místo aby platili to, co mají." Mzdové náklady tvoří přitom třetinu celkových nákladů Českých drah. "Nechci záměrně říkat přesná čísla, kolik lidí by mělo dráhy opustit, ale pokud roční náklady na jednoho zaměstnance jsou čtvrt milionu a ztráta sedm miliard korun, jednoduchým výpočtem se k tomu dá dojít," uvádí ministr dopravy Antonín Peltrám. Podle jeho vzorce je dnes na dráze nadbytečných 28 tisíc lidí.
"Já netvrdím, že by dráhy mělo opustit tolik lidí.
Ale přesně na tolik lidí nemají dráhy peníze. Buď musí snížit mzdové náklady, nebo zvýšit výnosy," míní Vrána s tím, že jedinou cestou je transformace železnice - tedy rozdělení minimálně na dva podniky. Jeden by se staral o koleje a druhý zajišťoval přepravu lidí.
Výsledky šetření NKÚ ovšem České dráhy zpochybňují. "Negativních kontrol už tu byla celá řada," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. "Hlavní problém je v metodice rozdělování nákladů mezi osobní a nákladní dopravu, kterou ovšem určilo ministerstvo dopravy," dodal.